Sökning: "arbetets betydelse f"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden arbetets betydelse f.

  1. 1. ”Jag älskar ju när man sitter i matsalen” - Arbetssätt och strategier för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan hos tysta elever i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Mikaela Hjerpe; [2022]
    Nyckelord :grundskola; interaktion; kommunikativa förmågan; tysta elever;

    Sammanfattning : I skolan finns tysta elever i nästan alla klassrum, men forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare arbetade för att utveckla tysta elevers muntliga kommunikativa förmåga i svenska i årskurserna F-6. LÄS MER

  2. 2. Dialogisk högläsning: en didaktisk undervisningsmetod : En litteraturstudie om den dialogiska högläsningens betydelse för elevers ordinlärning i svenskundervisningen årskurs F - 3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Sarah Nikfam; Valentina Koutcho; [2022]
    Nyckelord :Dialogiskhögläsning; högläsning; ordinlärning; ordförråd; gemenskap; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie handlar om hur den dialogiska högläsningen påverkar elevers ordinlärning samt hur lärare kan arbeta med dialogisk högläsning för att bidra till en gemenskap bland eleverna i svenskundervisningen för årskurs F-3. Litteraturstudien behandlar 11 vetenskapliga artiklar utifrån arbetets syfte och frågeställningar. LÄS MER

  3. 3. ”Jag älskar ju när man sitter i matsalen” - Arbetssätt och strategier för att utveckla den muntliga kommunikativa förmågan hos tysta elever i årskurs F-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Jernberg; [2022]
    Nyckelord :: grundskola; interaktion; kommunikativa förmågan; tysta elever;

    Sammanfattning : I skolan finns tysta elever i nästan alla klassrum, men forskningen i ämnet är begränsad. Syftet med arbetet var att undersöka hur lärare arbetade för att utveckla tysta elevers muntliga kommunikativa förmåga i svenska i årskurserna F-6. LÄS MER

  4. 4. Platsens betydelse för utomhuspedagogik i NO : En jämförelse mellan stad och land

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Emmy Holmberg; [2021]
    Nyckelord :landsbygd; naturorientering; NO; stad; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete syftar till att undersöka vilken betydelse en skolas geografiska plats har för genomförandet av utomhuspedagogik i NO samt hur den utformas på de olika platserna. De pedagoger som intervjuats arbetar på skolor i stad och på landsbygd och undervisar i årskurserna F-6. LÄS MER

  5. 5. Rektorers tankar och påverkan utifrån ett elevhälsoperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Marie Wiklund; [2017]
    Nyckelord :elevhälsa; elevhälsoorganisation; förebyggande; hälsofrämjande; inkludering;

    Sammanfattning : Visionen med studien är att skapa fördjupade kunskaper om specialpedagogers insatser med att arbeta framgångsrikt och hälsofrämjande i utvecklandet av elevhälsoarbetet. Med förankring i studiens empiri och teori kopplat till kriterierna från skollagen (SFS, 2010:800) och skolinspektionen vill jag dessutom visa på ett kunskapsbidrag i den origamiska sambandsteorin. LÄS MER