Sökning: "arbetets betydelse"

Visar resultat 16 - 20 av 564 uppsatser innehållade orden arbetets betydelse.

  1. 16. Vad är passiv (o)frivillighet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Vendela Edström; [2023]
    Nyckelord :Straffrätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : On June 1, 2018, a voluntariness requirement was introduced in the Swedish rape provision in Chapter 6, Section 1 of the Swedish Penal Code (BrB). The new requirement implies that the absence of mutual voluntariness forms the basis for criminal liability. LÄS MER

  2. 17. Att känna in platsen : kroppslig närvaro, strategier och förståelse för landskap

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Landscape Architecture, Planning and Management (from 130101)

    Författare :Tove Rubensson; [2023]
    Nyckelord :landskapsupplevelser; platsbesök; närvaro; kropp; strategi; sinnlighet; det specifika; konceptuell kunskap; paktivitet; växelverkan;

    Sammanfattning : Den här uppsatsen undersöker kroppslig närvaro över tid och hur detta påverkar landskapsarkitektstudenters förståelse för landskap samt vilka strategier landskapsarkitektstudenter använder sig av för att närma sig landskap. Målet med arbetet är att genom kroppsliga undersökningar av landskap i form av platsbesök utröna ett antal begrepp och strategier som kan vägleda landskapsarkitektstudenter som använder platsbesök som en del i sin praktik. LÄS MER

  3. 18. Öppna en bok och ge barnen hela världen : En studie kring adekvat högläsning för de yngsta barnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Dellgren; Mette Steine; [2023]
    Nyckelord :Högläsning; miljö och språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka hur miljön har betydelse för barns språkutveckling och hur alternativ högläsning kan utveckla barnens ordförråd och språkutveckling. Detta arbete kommer representera två olika förskolor och är ett utvecklingsarbete i att stödja barn i deras språkutveckling. LÄS MER

  4. 19. Gymnasielärares erfarenheter av talängslan : En kvalitativ intervjustudie med sex gymnasielärare inom svenskämnet om deras erfarenheter av talängslan och arbete med stöttning vid muntlig framställning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Caroline Rendu; [2023]
    Nyckelord :Muntlig framställning; talängslan; svenskämnet; scaffolding; stöttning; sociokulturell lärandeteori; proximal utvecklingszon; copingteori;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om svensklärares erfarenheter av talängslan och stöttning av gymnasieelever i samband med muntlig framställning inom svenskämnet. En kvalitativ metod i form av semistrukturerade intervjuer har använts. LÄS MER

  5. 20. "Jag måste visst gråta lite!" : En text- och bildanalys om hur tröst framställs utifrån genus i barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Alexandra Olsson; Emilia Westerlund Geidnert; [2023]
    Nyckelord :gender; comforting; childrens literature; stereotypes; genus; tröst; utvecklingsteori; barnlitteratur; stereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete var att undersöka barnlitteratur från 1970- till 1980-talet och från 2007 till 2022, och undersöka hur böckerna framställde tröstande utifrån karaktärernas könstillhörighet. Vi ville studera ifall det gick at identifiera några skillnader i hur kön framställdes vid tröstande situationer i såvär text som i illustrationer. LÄS MER