Sökning: "arbetsgivarmärke"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet arbetsgivarmärke.

  1. 1. Generation Z: För nit och redlighet i rikets tjänst : en kvalitativ studie om offentliga organisationers användande av Employer Branding för att rekrytera Generation Z

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Karl Lodén; Martin Sederholm; [2020]
    Nyckelord :offentlig sektor; employer branding; Generation Z; arbetsgivarvarumärke; varumärke; generationsforskning;

    Sammanfattning : About 1.4 million people work in the Swedish public sector. The public sector employs several different generations of employees and one of these generations is Generation Z (people born after 1995). According to OECD, several countries have been experiencing difficulties to recruit young workers into the public sector. LÄS MER

  2. 2. Generationsväxling i offentlig sektor : En kvalitativ studie om det kommunala arbetet medpensionsavgångar

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Jessica Lissollas; Eva Mans; [2015]
    Nyckelord :retirements; skills transfer; Employer branding; HR strategy; communication; internal marketing; pensionsavgångar; kompetensöverföring; Employer branding; HR-strategi; kommunikation; intern marknadsföring;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur en medelstor kommun kan arbeta strategiskt med problematiken gällande kompetensförlust samt att vara en attraktiv arbetsgivare inför kommande pensionsavgångar. Vidare syftar studien till att, utifrån resultatet, arbeta fram ett förslag till HR-strategi för den problematik de förestående pensionsavgångarna för med sig. LÄS MER

  3. 3. Socialt ansvarstagande - ett medel för att vinna kampen om arbetskraften?

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Rebecka Jönsson; Karl Nissfeldt; [2007-08-22]
    Nyckelord :Social ansvar; Arbetsgivarmärke; Corporate Social Responsibility; Arbetsgivarvarumärke; Employer Branding; Attraktiv arbetsgivare; Attraktion av arbetskraft;

    Sammanfattning : Studiens huvudsakliga slutsats är att majoriteten av studenterna på Handelshögskolan i Göteborg inte prioriterar socialt ansvarstagande hos en framtida arbetsgivare. Socialt ansvar anses vara den minst viktiga faktorn då endast 18 procent av respondenterna markerade socialt ansvarstagande som en av de fem viktigaste faktorerna hos en framtida arbetsgivare. LÄS MER