Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 195 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Den föränderliga bilden av attraktivt arbete: En kvalitativ studie om Generation Y och Z : Hur organisationer kan arbeta för att behålla medarbetare i de yngre generationerna
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Konkurrensen på arbetsmarknaden är idag hög och det blir allt viktigare för organisationer att vara attraktiva arbetsgivare för att kunna attrahera och behålla personal. De olika generationerna som idag är yrkesverksamma har enligt forskning olika förväntningar och idéer om vad som identifierar en attraktiv arbetsgivare. LÄS MER
2. Kamratskap före uniform: En kvalitativ studie av värnpliktigas identifiering med Försvarsmakten
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Kamratskap före uniform Seminariedatum: 2 juni 2023 Kurs: FEKH49 - Examensarbete i organisation på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: David Hedqvist, Louise Lundin och Clara Nilsson Handledare: Erik Schultz Fem nyckelord: Försvarsmakten, social identitetsteori, gemenskap, arbetsgivarmarknadsföring, arbetsgivarvarumärke. Forskningsfrågor: Hur påverkar de tidigare värnpliktigas uppfattningar om arbetsgivarvarumärket deras identifiering med Försvarsmakten? (och) Vad har detta för konsekvenser för bibehållandet av personal? Syfte: Vi ämnar att undersöka Försvarsmaktens arbetsgivarvarumärke med ett social identitetsteori- perspektiv, för att skapa en förståelse kring utmaningarna som Försvarsmakten står inför gällande bibehållande av personal. LÄS MER
3. Attraktiv arbetsplats : En studie i organisatorisk utveckling
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Industriell teknikSammanfattning : Studien har genomförts på en svensk organisation som står inför en branschomställning vilket innebär att rekryteringsbehovet ökar och fler medarbetare behöver anställas. Syftet med studien är att undersöka vad en attraktiv arbetsplats är, hur attraktiva arbetsplatser skapas, om det går att mäta och hur den studerade organisationen förhåller sig till det. LÄS MER
4. Attrahera generation Z: Anställdas Employer Branding arbete på sociala medier : En kvalitativ flerfallsstudie baserat på anställda med Employer Branding ansvar
Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Bakgrund: Sociala mediers inverkan på samhället har genererat fundering kring hur sociala medier används för att stärka arbetsgivarvarumärket. Det visas ständigt hur företag väljer att marknadsföra sig via sociala medier för att locka kandidater med vad de har att erbjuda. LÄS MER
5. Employer branding : Konsten att rekrytera och behålla kompetenta medarbetare
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Bakgrund: För att kunna överleva på en modern konkurrensutsatt marknad som små och medelstora företag måste de ha kompetent och talangfull personal. Genom att ha ett starkt arbetsgivarvarumärke så blir det lättare att bibehålla den kompetenta personalen men även för att rekrytera nya. LÄS MER