Sökning: "arbetsgivarvarumärke"

Visar resultat 6 - 10 av 195 uppsatser innehållade ordet arbetsgivarvarumärke.

  1. 6. Den nya platsbanken - Instagram? : En kvalitativ innehållsanalys av Polisen i Värmland & Räddningstjänsten i Karlstads regions användning av Instagram i Employer Branding syfte

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Emma Hastö; Lina Ström; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; Authorities; Social media; Generation Y Z Instagram; Employer branding; Myndigheter; Sociala medier; Generation Y Z Instagram;

    Sammanfattning : En kvalitativ fallstudie genomfördes genom en innehållsanalys av två myndigheter i Värmland. Syftet var att undersöka hur två svenska myndigheter på regional nivå använder sig av Instagram med avsikt att stärka deras arbetsgivarvarumärke för att kunna locka ny arbetskraft. LÄS MER

  2. 7. Arbetsgivarattraktivitet bland stödfunktioner i högre utbildning : En kvantitativ studie av attityder hos anställda från Generation X och Y

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lisa Stahre; Anna Grabow; [2023]
    Nyckelord :Arbets- och organisationspsykologi; arbetsgivarvarumärke; arbetsgivar-attraktivitet; behålla anställda; kön; generationstillhörighet.;

    Sammanfattning : Syftet med den aktuella studien var att undersöka huruvida anställdas attityder till arbetsgivares attraktivitet skiljer sig åt med avseende på bakgrundsegenskaper som generationstillhörighet (X och Y) och könsroller (kvinnor och män) bland anställda som verkar inom ramen för universitetets stödfunktioner på ett medelstort universitet i Sverige. I studien avsågs även att undersöka hur prioritering gällande värdena socialt värde, ekonomiskt värde, utvecklingsvärde, intressevärde och tillämpningsvärde såg ut. LÄS MER

  3. 8. ”Vi är jätteduktiga på att göra jättemycket, men vi är urdåliga på att tala om vad vi faktiskt gör” : En kvalitativ studie om hur en mindre kommun arbetar med sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Linn Eriksson; Emelie Lind Kylli; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; EVP Employee value proposition ; Attractive work; Generation Z; Public sector organization; Arbetsgivarvarumärke; EVP; Attraktivt arbete; Generation Z; Offentlig organisat ion;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att skapa en djupare förståelse för vad generation Z upplever som attraktivt hos en arbetsgivare och hur en mindre kommun använder sitt arbetsgivarvarumärke för att attrahera generation Z. För att uppnå syftet studerades en mindre kommun och dess HR-medarbetare om arbetet för att attrahera nya medarbetare. LÄS MER

  4. 9. ”Bilden av branschen skrämmer bort mer än vad som faktiskt råder - verkligheten är inte lika illa” : En kvalitativ studie om hur mansdominerade organisationer attraherar och rekryterar fler kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Ida Eriksson; Moa Herbertsson; [2023]
    Nyckelord :Employer branding; competency-based recruitment; recruitment; gender equality; attract; male-dominated work; employer branding; kompetensbaserad rekrytering; rekrytering; jämställdhet; attrahera; mansdominerat arbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur mansdominerade organisationer upplever att kompetensbaserad rekrytering och employer branding kan kombineras i rekryteringsarbetet för att attrahera fler kvinnor. För att besvara studiens syfte valdes en kvalitativ metod där sex semistrukturerade intervjuer genomfördes inom två olika mansdominerade organisationer, varav en är verksam inom bygg- och anläggningsbranschen och den andra inom fordonsindustrin. LÄS MER

  5. 10. External Digital Communication of Employer Branding Inclusivity : A Multiple Case Study:CGI Inc., Nexer Group & Toxic Interactive Solutions

    Magister-uppsats, Jönköping University/Internationella Handelshögskolan

    Författare :Ebrahim Al-Sharif; [2023]
    Nyckelord :Employer branding EB ; diversity branding; inclusion branding; employer of choice EOC ; external digital communication; information technology IT ; Arbetsgivarvarumärke; mångfaldsvarumärke; inkluderingsvarumärke; föredragen arbetsgivare; extern digital kommunikation; informationsteknologi IT ;

    Sammanfattning : Background: To win the “war for talent” and recruit highly skilled candidates, employers need to distinguish themselves from their competitors by securing employer-of-choice (EOC) status. In competitive industries such as information technology (IT), companies focus on shaping unique employer branding (EB) strategies to help find or retain top talent and the indispensable edge or advantages that come along with them. LÄS MER