Sökning: "arbetslag"
Visar resultat 21 - 25 av 668 uppsatser innehållade ordet arbetslag.
21. Hur fostrar vi elever till demokratiska medborgare? : - En litteraturstudie om formandet av demokratiska medborgare i skolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,Sammanfattning : I läroplanen Skolverket (2022) står det att utbildningen ska fostra demokratiska medborgare. I denna forskningsöversikt har syftet varit att besvara frågeställningen “Hur fostrar vi eleverna till demokratiska medborgare”. LÄS MER
22. Riskhantering vid byte av fast korsningsparti i spårväxel
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Lunds universitet/Trafik och vägSammanfattning : Studien syftar till att öka kunskapen om riskerna som kan påverka tidsåtgången för underhållsarbete inom järnvägen, särskilt vid byte av fast korsningsparti i spårväxlar. Den tid som vanligtvis tillges vid underhåll ger inget utrymme för att oväntade händelser uppstår, därför är det av stor vikt att underhållet utförs effektivt för att slutföras inom tidsramen. LÄS MER
23. ”HAN ÄR BUSIG IBLAND OCH SNÄLL IBLAND” : En kvalitativ bilderboksanalys utifrån ett genusperspektiv och bilderböckers roll i förskolans jämställdhetsuppdrag
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Studiens syfte var att öka kunskap om vilka möjligheter litteraturen i förskolan erbjuder i arbetet med jämställdhet genom att genomföra en genusanalys av den skönlitteratur som barn möter i förskolan. Den teoretiska utgångspunkten i analysen var genussystemet. LÄS MER
24. Förskollärares förhållningssätt till barns krigslekar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare som makthavare beskriver att de förhåller sig till barns krigslekar i förskolan. För att besvara studiens syfte och frågeställninga ranvändes kvalitativ intervju som metod. Fyra förskollärare deltog i intervjun. LÄS MER
25. Kommunikation i det kollegiala samspelet i förskolans kontext : En kvantitativ studie om förskolepedagogers kommunikations- och samarbetsförmåga
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Studiens vetenskapliga relevans utgår ifrån saknaden av konkreta riktlinjer från Skolverket och skollagen som syftar till vikten av förskolepedagogers aktiva och nödvändiga kommunikation och samspel till varandra. Syftet med studien var att undersöka utmaningar som kan uppstå i den sociala arbetsmiljön mellan förskolans pedagoger. LÄS MER