Sökning: "arbetsminne arbetsminnesträning"
Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden arbetsminne arbetsminnesträning.
1. Arbetsminne och matematisk utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har skrivits utifrån vetenskapliga artiklar som undersöker relationen mellan arbetsminnet och matematik. Forskningen har påvisat att arbetsminnet har flera olika delar med olika funktion. I insamlandet av artiklar har eftersträvats att inkludera forskning om arbetsminnets samtliga funktioner. LÄS MER
2. Arbetsminnesproblematik och lärande : hos elever med utvecklingsstörning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)Sammanfattning : Detta är en kvalitativ intervjustudie där syftet är att undersöka lärares i särskolans uppfattning om arbetsminnesproblem hos elever. Vidare syftar studien till att undersöka hur lärare upplever att arbetsminnesproblematik påverkar elevernas lärande och hur eleverna kan få stöd i att hantera detta. LÄS MER
3. Arbetsminnesträning i kombination med tallinjeövningar – ger det effekt? : En interventionsstudie med applikationen Vektor
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)Sammanfattning : Utgångspunkten för denna studie var att alla elever ska få positiva erfarenheter av matematik och utveckla sin fulla potential. Med hjälp av digitala verktyg finns det möjlighet att skapa en spännande och varierande undervisning. LÄS MER
4. Lärares kunskap och inställning kring begreppen arbetsminne och arbetsminnesträning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språketSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka lärares kunskap och attityd gällande begreppen arbetsminne och arbetsminnesträning utifrån ett sociokulturellt och didaktiskt perspektiv. Metoden som har använts är en kvalitativ intervjustudie, med givna frågor och öppna svarsalternativ. LÄS MER
5. Arbetsminnessvårigheter och matematik : Svårigheter och möjligheter som ses och ges
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktikSammanfattning : Syftet med den här studien var att klargöra och medvetandegöra svårigheter och möjligheter för elever där ett begränsat arbetsminne ansågs vara en av svårigheterna. Detta med matematikämnet i fokus. LÄS MER