Sökning: "arbetsminne"
Visar resultat 16 - 20 av 291 uppsatser innehållade ordet arbetsminne.
16. Att läsa högt tillsammans : En kvalitativ studie om språkutveckling och dialogisk högläsning i grundskolan F-3
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studiens syfte är att studera lärares uppfattningar om betydelsen av dialogisk högläsning för elevers språkutveckling samt hur de tillämpar metoden i praktiken. En kvalitativ metod används i form av semistrukturerade intervjuer med lärare som arbetar på grundskolans årskurser F-3. LÄS MER
17. THE RELATIONSHIP BETWEEN PHYSICAL ACTIVITY AND COGNITIVE FAILURES IN MIDDLE-AGED ADULTS
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : Cognitive failures (CF) refers to the experience of daily attentional lapses or workingmemory mishaps; for example, reading something and instantly forgetting what you haveread, or experiencing missing out on obvious information from street signs. Relationsbetween CF and psychological stress have been found, where higher levels of stress indicatea higher risk of experiencing CF, and the other way around. LÄS MER
18. User Interface: A Qualitative Investigation on Enhancing Player Engagement in Educational Games
M1-uppsats, KTH/Hälsoinformatik och logistikSammanfattning : Gaming, a widely adopted form of entertainment, brings out different reactions inpeople. While some perceive it as a leisure activity, other find it the element of violence that can be found troubling. Researchers have found that video games are associated with many advantages such as enhancing focus, multitasking ability and working memory. LÄS MER
19. Är worked examples användbara inom biologi-undervisning?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : För att lyckas lösa problem och använda kunskap behöver en person först ha lärt sig grundläggande kunskap om problemområdet. Sådant lärande kräver att den lärandes arbetsminne inte överbelastas med oändamålsenlig information. LÄS MER
20. Elever i skrivsvårigheter på högstadiet - svensklärares undervisning och samverkan med speciallärare
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : När elever lämnar grundskolan ska de ha utvecklat en adekvat skriftlig förmåga för vidare studier och arbetsliv. Många elever har skrivsvårigheter och behöver mer stöttning under lärandeprocessen, vilket kan vara en utmaning för lärarna. LÄS MER