Sökning: "arbetsplatsförlagd utbildning handledare"
Visar resultat 1 - 5 av 21 uppsatser innehållade orden arbetsplatsförlagd utbildning handledare.
1. Att bedöma elevers kunskaper under APL : En studie om yrkeslärares och handledares uppfattning om att bedöma elever på Restaurang- och Livsmedelsprogrammet under deras arbetsplatsförlagda lärande (APL).
Magister-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : I likhet med övriga yrkesprogram, ingår arbetsplatsförlagd utbildning (APL) som en viktig del i Restaurang- och Livsmedelsprogrammet. Detta då eleverna inte enbart kan tillgodogöra sig alla de kunskaper som krävs för yrket i en skolmiljö. LÄS MER
2. Handledares ambitioner : Hur berättar handledare om den information och utbildning de fått och vad de har för ambitioner med sitt handledande
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för beteendevetenskap och lärande; UtbildningsvetenskapSammanfattning : Med lång erfarenhet från yrkeslivet inom hotell- och restaurangbranschen där jag handlett elever under utbildning ser jag nu som ansvarig för undervisningen på skolan elevernas praktik ur ett annat perspektiv. Vi befinner oss för närvarande i skarven mellan två läroplaner, Läroplanen för de frivilliga skolformerna 94 [ Lpf 94] och Gymnasieskola 2011 [ Gy 11]. LÄS MER
3. Arbetsplatsförlagd utbildning på gymnasiesärskolan : En studie om mötet mellan handledare och elev
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : De flesta forskningsuppsatser berör normalbegåvade elevers behov av handledning på en Apu-plats (Arbetsplatsförlagd utbildning). Jag vill med mitt arbete belysa de alldeles speciella förutsättningar som gäller för att hantera elever med funktionsnedsättning när de är ute på sin Apu. LÄS MER
4. Handledaren – en viktig kugge i elevens lärande : En studie om handledarnas kompetens och det arbetsplatsförlagda lärandet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Institutionen för teknik, TEKSammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka vilken kompetens skolan tycker är viktig för handledning under det arbetsplatsförlagda lärande (APL) samt några handledares syn på sin egen kompetens att handleda elever under praktiken. I vår undersökning finner vi att skolan/huvudmannen inte alltid ställer de rätta kraven för att APL ska kunna ge eleven den bästa praktiken. LÄS MER
5. Lika barn leka bäst
Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Denna fallstudie är en undersökning om lärande vid arbetsplatsförlagd undervisning i den yrkesförberedande gymnasieskolan. Undersökningens syfte vara att studera hur samspelet mellan handledare och elev påverkar elevens lärande, vad handledaren ser som viktigt att bedöma och vilken betydelse elevens egen drivkraft och intresse har för utfallet. LÄS MER