Sökning: "arbetssätt arbetsformer och högläsning."

Hittade 5 uppsatser innehållade orden arbetssätt arbetsformer och högläsning..

  1. 1. Högläsning : en studie om medinflytande och organisering av högläsning för elever i F–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Carolin Kummu; [2020]
    Nyckelord :participation; influence; autonomy; contents of education; working methods; working forms and reading aloud.; delaktighet; inflytande; autonomi; undervisningens innehåll; arbetssätt arbetsformer och högläsning.;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att belysa lärares och elevers uppfattningar om högläsning med koppling till medinflytande och hur lärare organiserar arbetet med högläsning för att bemöta elevers möjlighet till medinflytande. De frågeställningar som har varit ett utgångsläge för att besvara studiens syfte är: Hur organiserar och arbetar lärare med högläsning för att bemöta elevers möjlighet till medinflytande? Vad är det för inflytande eleverna upplever att de har under lärares högläsning och hur tas det till vara? Vad skulle eleverna vilja ha inflytande över och varför? Semistrukturerade intervjuer med 13 elever och 3 lärare har använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. Högläsning och flerspråkighet : En studie av förskollärares uppfattningar om högläsningens betydelse och dess arbetsformer för utveckling av det svenska språket hos barn med annat modersmål.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Safa Elmasri; [2014]
    Nyckelord :Förskola; språkutveckling; flerspråkighet; högläsning.;

    Sammanfattning : Denna studie lyfter fram fyra pedagogers tankar kring högläsningens betydelse för utveckling av det svenska språket hos barn med annat modersmål. För studien intervjuades fyra förskollärare som arbetar på olika förskolor belägna i en mångkulturell förort i mellersta Sverige. LÄS MER

  3. 3. Skillnader och likheter mellan två friskolors arbete med läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Helene Ahlgren; Ina Coghlan; [2013]
    Nyckelord :läsförståelse; friskolor; tidiga åren;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att undersöka likheter och skillnader mellan två friskolor i arbetet med läsförståelse. Vi ville ta reda på hur lärarna på två friskolor arbetar för att uppfylla kunskapskraven när det gäller läsförståelse, samtidigt ville vi se om lärarna ger eleverna möjlighet att prova olika arbetssätt och arbetsformer när det gäller läsförståelse. LÄS MER

  4. 4. "Marinera eleverna i skönlitteratur!"- En fallstudie om att använda skönlitteratur i undervisningen

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Irene Källberg; Camilla Jonsson; [2007]
    Nyckelord :Skönlitteratur; Undervisningssätt; Läslust; Lärand;

    Sammanfattning : Syfte:Syftet med examensarbete är att se vilka olika arbetsformer som används på några skolor som arbetar medvetetmed utgångspunkt från skönlitteratur. Vi vill belysa fördelar och nackdelar med dessa arbetssätt samt se hurdessa arbetsformer skapar inspiration och läslust. LÄS MER

  5. 5. Metodval vid läs- och skrivinlärning i skolår 1 - Olika synsätt på hur barn lär sig läsa och skriva

    C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Helena Persson-Eskilsson; Käthe Upper; [2007]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfteVi ville i vår studie undersöka hur läs och skrivundervisningen bedrevs i två klasser i skolår 1.Därför var vårt syfte att undersöka vilka metoder, arbetssätt, arbetsformer och förhållningssättlärarna i de båda klasserna utövade. LÄS MER