Sökning: "arbetssätt och arbetsformer i matematikundervisningen"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden arbetssätt och arbetsformer i matematikundervisningen.

  1. 11. Skapande arbete och matematisk problemlösning : En kombination som påverkar våra elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Sanna Gideon; [2016]
    Nyckelord :Matematik; problemlösning; skapande arbete; yngre elever;

    Sammanfattning : I Sverige idag finns det elever som tycker att matematikundervisningen i skolan är tråkig och svår trots att skolans undervisning ska innehålla olika arbetsformer och upplevas som lustfylld av eleverna. Det finns forskning som pekar mot att en kombination av matematisk problemlösning och skapande arbete väcker intresse och motivation hos eleverna. LÄS MER

  2. 12. Olika arbetssätt och arbetsformer i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om lärares val av arbetssätt och arbetsformer i matematikundervisningen i årskurserna 1-3.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap; Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur

    Författare :Maria Örnefors; [2015]
    Nyckelord :Working methods in mathematics teaching; procedural working methods; creative working methods; forms of work in mathematics teaching; Arbetssätt i matematikundervisning; procedurellt arbetssätt; kreativt arbetssätt; arbetsformer i matematikundervisningen;

    Sammanfattning : The purpose of this report is to examine which working methods and forms of work some teachers for grades 1-3, describes that they use in mathematics teaching, what makes them choose the working methods and forms of work, and if their attitude to mathematics teaching changed in recent years. In order to examine this, qualitative interviews with six teachers have been implemented. LÄS MER

  3. 13. Working methods and different ways to teach : a study made on a school in Barbados.

    M1-uppsats, Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Alexander Johansson Lorentsson; Simon Lindroth; [2013]
    Nyckelord :Mathematics; Barbados; working methods; different ways to teach; teaching;

    Sammanfattning : Syftet med denna rapport är att redogöra för de olika arbetssätt och arbetsformer som används under matematikundervisningen på en grundskola i Barbados. Vi har undersökt om det fokuseras på abstrakt eller konkret matematik samt hur de använder sig av det matematiska språket i sin matematikundervisning, då vi anser att språket har en stor roll i inlärningen. LÄS MER

  4. 14. Laborativ geometriundervisning i olika åldersgrupper : En intervjustudie med lärare från förskola till gymnasium

    M1-uppsats, Institutionen för matematik och matematisk statistik

    Författare :Robert Hermansson; [2013]
    Nyckelord :arbetssätt; praktisk matematik; åldersjämförelse; ökad förståelse;

    Sammanfattning : Utvärderingar visar att svenska elevers kunskaper i geometri har försämrats under de senaste decennierna och att dagens elever upplever geometri som ett av de svårare områdena i matematikkurserna. Samtidigt finns det forskningsresultat som säger att laborativa arbetsformer kan öka elevernas intresse, motivation, inställning och självförtroende gällande matematikämnet. LÄS MER

  5. 15. Elevers inställning till matematikundervisningen i relation till lärarens arbetssätt, inställning respektive kompetens

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen för Pedagogik

    Författare :Isabella Wikner; Patrik Åhlander; [2009]
    Nyckelord :matematik; inställning; motivation; lärande; kunskap; praktisk matematik; arbetssätt; arbetsformer; delaktighet; varierad undervisning;

    Sammanfattning : BAKGRUND:Vi har i vår bakgrund lyft fram tidigare forskning som kan vara relevant för att finna relationermellan lärare och elever. I den tidigare forskningen har vi funnit ett flertal aspekter sombeskriver hur elevernas inställning kan främjas. LÄS MER