Sökning: "arbetssätt och arbetsformer matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden arbetssätt och arbetsformer matematik.

  1. 1. Laborativ Matematik : Hur och i vilket syfte används laborativ matematik i undervisningen för årskurs 4–6?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Linda Jönsson; [2022]
    Nyckelord :Analoga material; Digitala material; Konkretiserande arbetssätt; Laborativt arbetssätt; Extrauppgifter;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ta reda på hur och i vilket syfte lärare använder laborativa material och arbetssätt i sin undervisning. Ett klassrum idag kan bestå av en variation av elever rent kunskapsmässigt. LÄS MER

  2. 2. En varierad matematikundervisning? - En studie om lärares användning av arbetsformer och arbetssätt i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Amanda Gideonsson; Frida Gideonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärobok; matematik; motiv; variation; årskurs 1–3;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract: Syftet med denna studie var att öka insikten om vilka arbetsformer och arbetssätt som lärare använder i matematik-undervisningen för årskurserna 1–3. Studien syftade även till att undersöka vilka motiv verksamma lärare beskrev att de har när de väljer arbetsformer och arbetssätt i matematikundervisningen. LÄS MER

  3. 3. Speciallärares och lärares perspektiv på nyanlända elevers lärande i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Avin Midhat; [2022]
    Nyckelord :Genre pedagogy; inclusion; newly arrived students; special teachers; transilingual approaches; Genrepedagogik; inkludering; nyanlända elever; speciallärare; transspråkande arbetssätt.;

    Sammanfattning : Midhat, Avin (2022). Speciallärares och lärares perspektivet på nyanlända elevers lärande i matematik. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 90 hp. LÄS MER

  4. 4. Att utveckla elevers matematiska resonemang : Lärares erfarenheter och val av arbetssätt och arbetsformer i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Jenny Näslund; [2022]
    Nyckelord :arbetssätt; arbetsformer; grundskolans årskurs 1-3; matematiskt kreativt resonemang.;

    Sammanfattning : En utveckling av det matematiska resonemanget spelar en stor roll för elevernas matematiska kunskapsutveckling. Att eleverna får resonera tillsammans ger insikt om att det finns flera synsätt och strategier som kan användas för att lösa matematiska uppgifter och eleverna får möjlighet att relatera sina synsätt med andras. LÄS MER

  5. 5. Muntlig kommunikation i matematiken - En studie med fokus på lärares beskrivningar om att utveckla elevernas muntliga kommunikation i matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Hanna Eriksson; Maja Eriksson; [2022]
    Nyckelord :förmåga; instrument; kommunikation; matematik; verksamhetsteorin;

    Sammanfattning : Muntlig kommunikation är ett viktigt inslag i matematikämnet. I dagens skola består stor del av matematikundervisningen av enskilt arbete i läromedel trots att ämnet ska präglas av varierande arbetssätt och arbetsformer. LÄS MER