Sökning: "arbetssätt och lärandeteorier"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden arbetssätt och lärandeteorier.

  1. 1. Stavningsmedveten läs- och skrivundervisning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ulrika Flodin; [2022-10-14]
    Nyckelord :läs- och skrivundervisning; stavning;

    Sammanfattning : Att kunna stava kan tyckas få allt mindre betydelse i dagens samhälle med ny teknik som hjälper den som har svårt att stava. Samtidigt är läsning och skrivning två tätt sammanflätade processer som kompletterar och stödjer varandra på flera sätt. LÄS MER

  2. 2. Språkutvecklande arbetssätt i SO-ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Alice Andersson; Mimmi Hallbäck; [2022]
    Nyckelord :språkutvecklande arbetssätt; SO-ämnen; SO-undervisning;

    Sammanfattning : Denna studie har som utgångspunkt att undersöka hur lärare i SO-ämnen (Samhällskunskap, Historia, Geografi, Religion) arbetar med ett språkutvecklande arbetssätt. Syftet är att synliggöra hur verksamma SO-lärare arbetar för att ge stöd för att utveckla elevernas språkliga förmågor i undervisningen. LÄS MER

  3. 3. Stödjande metoder för elever med koncentrationssvårigheter : - Arbetssätt som främjar läs- och skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Emelie Mattsson; Chatrin Eriksson; [2021]
    Nyckelord :koncentrationssvårigheter; anpassningar; undervisning; läsutveckling; skrivutveckling; lärandeteorier; sociokulturell teori; hjälpmedel;

    Sammanfattning : Studien syftar till att belysa lärares, speciallärares och specialpedagogers stödjande metoder och arbetssätt för elever med koncentrationssvårigheter. Koncentrationssvårigheter är ett svårdefinierat begrepp då svårigheterna kan vara primära, situationsbundna eller sekundära. LÄS MER

  4. 4. Bättre matematiklärande med memorering? För vem?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ingrid Malmberg; [2017]
    Nyckelord :anpassning; bedömning; kunskapssyn; lärande; matematiksvårigheter; matematisk litteracitet; memorering; numeracitet; PISA;

    Sammanfattning : Sammanfattning/abstraktMalmberg, Ingrid (2017). Bättre matematiklärande med memorering? För vem? Speciallärarprogrammet med inriktning Matematikutveckling, Skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Högskola, 90 hp. LÄS MER

  5. 5. Litteraturens plats och läsningens betydelse i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Therese Lundahl; Therése Blennerup; [2014]
    Nyckelord :critical literacy; förskola; förskoleklass; litteracitet; litteratur; läsförståelse; läsning;

    Sammanfattning : Skolverket (2011) har visat på att svenska skolbarns läskunskaper sjunker. Syftet med vår studie är att undersöka litteraturens och läsningens plats i förskola och förskoleklass samt utifrån pedagogers föreställningar om litteratur och läsning få förståelse för vilken betydelse deras ställningstaganden har för barnens litteracitet. LÄS MER