Sökning: "arbetssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 8051 uppsatser innehållade ordet arbetssätt.

  1. 1. När lärare ska utveckla sin professionella digitala kompetens

    Magister-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologi

    Författare :Anna Mårten Axelsson; [2021-11-30]
    Nyckelord :Professionell digital kompetens; kompetensutveckling; lärares lärande; DigCompEdu;

    Sammanfattning : The aim of this study was to examine how teachers view their development ofprofessional digital competence on the basis of a digital mapping tool and aplatform designed for the purpose and on the basis of the issues; how do you, withthe help of a digital mapping tool, facilitate and design learning for teachers todevelop professional digital competence (PDC) and how can you, with the help oflevel divisions in a digital mapping tool and together with teachers, facilitate anddevelop learning for teachers? The overall conclusion and key findings are that theparticipants in the study view positively, both the mapping tool and the platform’spotential to help them develop professional digital competence. To answer thepurpose, a combination of methods have been used, such as design-based researchand participatory design. LÄS MER

  2. 2. Oro i klassrummet vid modersmålsundervisning: former och konsekvenser

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Göteborgs universitet / Lärarutbildningsnämnden

    Författare :Iman Hasan Mahdi; [2021-11-12]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka på vilka sätt modersmålslärare och en enhetschef samt elever upplever svårigheter när det finns olika typer av oro i klassrummet och brist på arbetsro under lektionerna på högstadiet. Vad beror det på att eleverna stör och skapar oro vid en frivillig undervisning som modersmålet? Beror problematiken bara på elevernas beteende? Eller, finns det något annat, som bidrar till att arbetsro i klassrummet inte fungerar, som tid för modersmålsundervisningen, lokaler, kulturella skillnader, antal elever i klassen, socialt samspel, disciplin, elever med svårigheter och ledarskap? Utifrån mina frågeställningar söker jag svar på frågan om oro i klassrummet och brist på arbetsro kan leda till att eleverna vill sluta läsa sitt modersmål? Undersökningens empiri utgörs av intervjuer med en enhetschef, sex modersmålslärare i olika språk och diskussion med sex elever. LÄS MER

  3. 3. Strategi för att förebygga stress och stressrelaterade arbetsplats- och dödsolyckor - En fallstudie av ett byggföretag i den svenska byggbranschen

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Markus Björklund; Jakob Hallgren; [2021-11-08]
    Nyckelord :Stress; strategi; arbetsplatsolyckor; byggbranschen;

    Sammanfattning : Social hållbarhet är ett brett och viktigt koncept som växer bland företag. En central aspekt är hälsan hos individen och mer specifikt den stress som kan uppstå på en arbetsplats. Genom arbetsrelaterad stress kan den enskilde individen riskera att utsättas för både fysiska och psykiska skador. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande turism. Möjligheter i områden med potential

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / Institutionen för ekonomi och samhälle

    Författare :Mattias Stenberg; [2021-10-12]
    Nyckelord :Hållbar turism; inkluderande turism;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker aktörer inom turism och deras uppfattningar och erfarenheter av begreppet inkluderande turism i socioekonomiskt utsatta områden i globala norr. En inkluderande turism söker svar på vem som är inkluderad i en turism, med vilka förutsättningar och på vems villkor. LÄS MER

  5. 5. Individen i fokus En studie om att synliggöra individanpassningsstrategier inom kommunala vuxenutbildningens grundläggande och gymnasiala kurser

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Pirjo Thorson; [2021-10-08]
    Nyckelord :andragogik; differentierad undervisning; onlineundervisning; praktikarkitekturer; praktisk filosofi; ariationsteoretisk undervisning; vuxenutbildning;

    Sammanfattning : Syfte:Studiens syfte är att synliggöra lärares individanpassningsstrategier och att utröna möjligheter och svårigheter för individanpassning i vuxenutbildningens teoretiska kurser på grundläggande och gymnasial nivå. Studien ingår i skolans utvecklingsarbete med målet att införa ett kollegialt utbyte av strategier för individanpassning genom lektionsbesök och reflekterande samtal. LÄS MER