Sökning: "arbetssökande personlighet"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden arbetssökande personlighet.
1. Är personlighetstest en relevant metod vid rekrytering inom offentlig verksamhet? : En kvalitativ studie om första linjens chefer och rekryteraresupplevelser och synpunkter om personlighetstester
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälleSammanfattning : Tidigare forskning har fokuserat på användningen av personlighetstester som ett verktyg i rekryteringsprocessen och undersökt dess relevans i detta sammanhang. Dock tyder tolkningen av tidigare forskning på att det finns en brist på tillräcklig forskning om användningen av personlighetstester i en offentlig verksamhet. LÄS MER
2. Högre utbildning, behövs det? : - En diskursanalys om högre utbildnings funktion och betydelse i rekryteringsprocessen
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : This essay presents a study on the function and meaning of higher education within the context of recruitment. The attention was directed towards how employers perceives the role of higher education in the process of recruiting new staff for human resources and recruitment positions and in particular toward the sense making of the relationship between higher education and the persons supposed to be recruited. LÄS MER
3. Personlighetstest som metod vid rekryteringar : En kvalitativ studie om rekryterare och arbetssökandes upplevelse av personlighetstester
Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : Studien syftar till att undersöka upplevelsen av personlighetstester i rekryteringssammanhang utifrån både rekryterares och arbetssökande perspektiv. Studiens frågeställning är: Vilken uppfattning har rekryterare om personlighetstest som metod? Vilken upplevelse har arbetssökande av personlighetstest? Hur påverkar validiteten och reliabiliteten användningen av personlighetstest? För att undersöka detta utfördes tio intervjuer av fem rekryterare och fem arbetssökande. LÄS MER
4. Var är alla platsannonser? : Upplevelsen att söka arbete via sociala medier
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Sociala medier har utvecklats till den moderna tidens platsbank och har skapat en spridning av annonseringsplatser. I två studier undersöktes arbetssökandes upplevelse av denna utveckling. Studie 1 bestod av 30 kvalitativa enkäter som resulterade i följande teman: (1) relationer, (2) ovetande och (3) lättillgänglighet. LÄS MER
5. Var är alla platsannonser? : Upplevelsen att söka arbete via sociala medier
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för hälsa, vård och välfärdSammanfattning : Sociala medier har utvecklats till den moderna tidens platsbank ochhar skapat en spridning av annonseringsplatser. I två studierundersöktes arbetssökandes upplevelse av denna utveckling. Studie 1bestod av 30 kvalitativa enkäter som resulterade i följande teman: (1)relationer, (2) ovetande och (3) lättillgänglighet. LÄS MER