Sökning: "arbetssituation i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 35 uppsatser innehållade orden arbetssituation i förskolan.

  1. 1. Vad upplever förskolläraren som stressande? : En enkätstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :My Newstam; Mia Larsson; [2023]
    Nyckelord :Förskollärare; kontroll; krav; stress; stöd;

    Sammanfattning : Det går inte att förbise att stress är ett förekommande problem inom förskolan. I Lärarförbundets (2018) granskning har det kommit flera rapporter om att stressen hos förskollärare är hög samt att sjukskrivningarna ökar. LÄS MER

  2. 2. Sönderstressad? : En kvantitativ studie om pedagogers stress i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Ebba Henriksdotter; Danielle Rexefjord; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Pedagog; Stress; Krav; Resurser; JD-R;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskolepedagogers stress i förhållande till vad de upplever för krav och resurser. Studien syftar även till att undersöka deras stress, krav och resurser i förhållande till ålder och erfarenhet. Slutligen syftar studien till att undersöka hur pedagogers stress kan påverka verksamheten. LÄS MER

  3. 3. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  4. 4. Hållbart lärararbete ur ett rektorsperspektiv

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Alicia Fritz; Louise Strömgren; [2023]
    Nyckelord :Hållbart lärararbete; ansvar; förskollärares arbetsmiljö; KASAM; egenmakt; autonomi; professionellt ansvar och riskfaktorer;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande uppsats är att bidra med kunskap om hur rektorer ser på ett hållbart lärararbete. I fokus står rektorernas uppfattning om vad som är betydelsefullt för att förskollärarnas arbete ska bli hållbart samt förståelse kring vems ansvar förskollärarens arbetsmiljö är. LÄS MER

  5. 5. ”Jag skyddar barnen och deras familjer, men vem skyddar mig?” : En intervjustudie om förskollärares upplevelse av sin arbetsmiljö under pandemin

    Master-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för arbetshälsovetenskap och psykologi

    Författare :Adela Ghizila; [2022]
    Nyckelord :Förskollärare; arbetsmiljö; Covid-19; pandemi; intervjustudie;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigt under pandemin orsakad av Covid-19 publicerades allmänna råd för att motverka smittspridningen, vilket inneburit bland annat att i stor utsträckning arbetsgivare skulle införa distansarbete. Detta har inte rört förskolor och grundskolor, som har varit ett stöd för hela samhället, när huvudman bestämt att hålla verksamheten öppna. LÄS MER