Sökning: "arbetsterapi kognitiva hjälpmedel"

Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade orden arbetsterapi kognitiva hjälpmedel.

  1. 1. Vad behövs för att din vardag ska fungera bättre? : En litteraturstudie av arbetsterapeutiska interventionen för ökat aktivitetsutförande hos personer med ADHD

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Annika Krantz; [2023]
    Nyckelord :ADHD; Arbetsterapi; exekutivfunktion; aktivitetsutförande;

    Sammanfattning : Arbetsterapi är en vårdprofession som arbetar med att förbättra hälsa genom att underlätta för aktivitet i det dagligalivet, genom kompensation, träning och anpassningar. Vardagsaktiviteter är ofta problematiska för personer med den neuropsykiatriska diagnosen ADHD, men det är inte kartlagt vad den arbetsterapeutiska interventionen vid ADHD innehåller. LÄS MER

  2. 2. Kognitiva hjälpmedel för att främja delaktighet i klassrummet för barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer - en scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avdelningen för rehabilitering

    Författare :Julia Frederiksen; Elinda Olsson; [2023]
    Nyckelord :aktivitet; arbetsterapi; barn med ADHD; barn med ASD; iPads; kommunikationshjälpmedel;

    Sammanfattning : I samband med påbörjad skolgång blir det allt vanligare att barn med neuropsykiatriska funktionsvariationer får svårigheter att vara delaktiga i klassrummet. Delaktigheten påverkas negativt på grund av barnens minskade förmåga att utföra skolaktiviteter. LÄS MER

  3. 3. Interventioner som påverkar aktivitetsutförandet i skolan för barn med ADHD eller autismspektrumtillstånd : En litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för hälsa, medicin och vård

    Författare :Kenny Gustafsson; Vallin Elin; [2022]
    Nyckelord :arbetsterapi; skolaktiviteter; delaktighet; kognitiva färdigheter; sociala färdigheter;

    Sammanfattning : Barn med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar har nedsatta kognitiva förmågor och bristande interaktions- och kommunikationsförmågor, vilket leder till svårigheter i aktiviteter ihop med andra i skolmiljön. Kognitiva dysfunktioner leder till delaktighetsinskränkning och påverkar aktivitetsutförande i vardagsaktiviteter samt skolaktiviteter. LÄS MER

  4. 4. Arbetsterapeutiska interventioner i skolan för elever med diagnoserna ASD och/eller ADHD : En scoping review

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Hälsohögskolan

    Författare :Isa Larnert; Lisette Ljungström; [2022]
    Nyckelord :Attention deficit hyperactivity disorder; Autism spectrum disorder; Classroom; Occupational Therapist; Occupational therapy; Arbetsterapeut; Arbetsterapi; Attention deficit hyperactivity disorder; Autismspektrumtillstånd; Klassrum;

    Sammanfattning : Inledning och Bakgrund: Flertalet elever med Autism spectrum disorder (ASD) uppnår inte kunskapsmålen i skolan. Eleverna kan ha svårigheter att förbereda och färdigställa uppgifter. Svårigheterna för eleverna med Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) gäller vanligtvis instruktioner och förståelse för uppgifter. LÄS MER

  5. 5. Interventioner för vuxna med ADHD diagnos : - En systematisk litteraturöversikt

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Avdelningen för arbetsterapi

    Författare :Johanna Mårtensson; Felicia Andersson; [2020]
    Nyckelord :Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar; arbetsterapi; strukturstödjande insatser; åtgärder; arbetsterapeutisk kompetens;

    Sammanfattning : Allt fler diagnostiseras med attention deficit hyperactivity disorder, ADHD i vuxen ålder i Sverige. Vanliga aktivitetsutmaningar som vuxna med ADHD diagnos kan uppleva är hyperaktivitet/impulskontroll, uppmärksamhetssvårigheter samt nedsatt förmåga att reglera känslor. LÄS MER