Sökning: "argument mot reklam"

Visar resultat 6 - 10 av 13 uppsatser innehållade orden argument mot reklam.

  1. 6. Reklam utan schablonisering - ett hot mot tryckfriheten?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska fakulteten; Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Elin Ulfhammer; [2014]
    Nyckelord :tryckfrihet; könsdiskriminerande reklam; statsrätt; Private Law; civilrätt; mänskliga rättigheter.; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Over the last 40 years there has been a debate in Sweden if we shall adopt legislation prohibiting gender discriminating commercials. The lead-ing and most frequently recurring argument against legislation is that it would challenge the freedom of the press. LÄS MER

  2. 7. Könsdiskriminerande reklam - håller argumenten mot lagstiftning?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Charlotte Johansson; [2014]
    Nyckelord :Komparativ rätt; marknadsrätt; könsdiskriminerande reklam; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Idag är könsdiskriminerande reklam inte förbjudet i Sverige. Marknadsdomstolen har fastslagit att den typen av reklam inte faller under MFL:s tillämpningsområde. Istället sköts tillsynen av stiftelsen RO som fungerar som näringslivets självreglering. LÄS MER

  3. 8. Förnuft och känsla : Synen på etik i den svenska kommunikationsbranschen

    Kandidat-uppsats, Institutionen för mediestudier

    Författare :Amanda Hansen; Matilda Hellman; [2012]
    Nyckelord :etik; marknadskommunikation; kommunikation; reklam; pr; kvalitativ intervjustudie;

    Sammanfattning : Hur etik i marknadskommunikation ter sig och bör regleras är en ständigt aktuell debatt. Intresseorganisationer och allmänhet uttrycker ofta kritik och missnöje mot företag som kommunicerar pVi undersöker också hur representanternadisciplinerna reklam, PR och marknadsavdelning. LÄS MER

  4. 9. Ungdomar och livsmedelsgrupper på Facebook - en analys av ungdomars attityd till livsmedelsgrupper och -reklam på Facebook

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Sarah Brunow; Viktor Nilsson; [2012]
    Nyckelord :ungdomar; livsmedel; reklam; Facebook; identitetskapande; gruppbildning; konsumtionssamhället; Social Sciences;

    Sammanfattning : Författare: Sarah Brunow, Viktor Nilsson Titel: Ungdomar och livsmedelsgrupper på Facebook - en analys av ungdomars attityd till livsmedelsgrupper och -reklam på Facebook Ämne: medie- och kommunikationsvetenskap, vid institutionen för kommunikation och medier, Lunds Universitet Nyckelord: Facebook; identitetskapande ;reklam ;livsmedel ;ungdomar; kvalitativa gruppintervjuer; Erving Goffman Under en tid där sociala medier både präglar ungdomars vardag och fungerar som en kanal för livsmedelsreklam har vi funnit intresse för att studera ungdomars förhållningssätt till livsmedelsgrupper och interaktiv livsmedelsreklam på Facebook. Vi har valt att studera hur ungdomarna använder sig av livsmedelsgrupper, varför de väljer att vara medlemmar i grupperna och vilken attityd de har till reklamen som görs via dessa grupper. LÄS MER

  5. 10. Skogsbruk med höga rekreationsvärden : Forestry with high recreational values

    Kandidat-uppsats, SLU/Landscape Management, Design, and Construction (until 121231)

    Författare :Alexander Carlsson Nylén; [2011]
    Nyckelord :rekreation; kontinuitetsskogsbruk; långsiktigt skogsbruk; skogsbruksmodeller för rekreation; beståndsstruktur;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur ett produktivt skogsbruk kan drivas med höga rekreativa värden och utan att produktionen och intäkterna minskar. Skogsbrukets drivkraft är ekonomi men skogen har även ett rekreativt värde för invånare i den urbana miljön. LÄS MER