Sökning: "argumentation gymnasiet"
Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden argumentation gymnasiet.
1. Skriftliga resonemangsmöjligheter i matematikövningar : En innehållsanalys av fyra matematikläromedel för gymnasieskolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : Developing an ability to reason is one of six identified core competencies in mathematics in the Swedish secondary school system, and through exercises in mathematics textbooks, students can practice the ability to present reasoning in writing. The study is based on the premise that mathematical reasoning in a school context primarily entails mathematically grounded informal argumentation. LÄS MER
2. En lärares undervisning i muntlig argumentation under Covid-19 pandemin : En studie av muntlig argumentationsundervisning med en begränsad tillgång av interaktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka konsekvenser en pandemiinitierad (covid-19)distansundervisning i muntlig argumentation har medfört i en årskurs 3 klass på gymnasiet. Det är en kvalitativ undersökning som har genomförts med en lärarintervju, fyra elevintervjuer och två observationer för att komplettera varandra. LÄS MER
3. Jämförande analys av argumenterande texter i svenska 1 och svenska som andraspråk 1 på gymnasiet
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med detta arbete är att undersöka om gymnasielevernas argumenterande texter följer en typisk struktur för argumentation och om det finns skillnader i texterna mellan elever som läser svenska som andraspråk 1 och svenska 1 på gymnasiet. Undersökningen görs genom argumentanalys och analys av textmönster utifrån en handbok som riktmärke. LÄS MER
4. Tropa de Elite och argumentsdubbeltydighet : Att hjälpa gymnasieelever identifiera och tolka en fiktiv films retoriska argument
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur (den multimodala) argumentationen är uppbyggd i den fiktivafilmen Tropa de Elite (2007). Detta görs med syftet att lyfta hur man kan hjälpa gymnasieeleversjälva identifiera argumenten. Via en argumentationsanalys analyseras åtta scener, och fokusligger på filmens narrativa element. LÄS MER
5. Den unika och exklusiva sångundervisningen. En kvalitativ intervjustudie om olika sångundervisningsformer i gymnasieskolan
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Syftet med denna studie är att problematisera den individuella undervisningsformen i sång som en förgivettagen praktik i den svenska gymnasieskolan. Problematiseringen sker genom att i kvalitativa intervjuer undersöka hur sånglärare på gymnasiet talar om och konstruerar legitimitet åt olika undervisningsformer. LÄS MER