Sökning: "argumentation ungdomar"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden argumentation ungdomar.

  1. 1. "Alla lär ju känna varandra" : En studie för att undersöka om en serie med sex filosofiska samtal ökar känslan av delaktighet hos elever på en högstadieskola

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och Ämnesdidaktik

    Författare :Catharine Jonsson Nilsson; Simon Rautila; [2020]
    Nyckelord :exploratory conversations; participation; philosophical dialogue; pro-social behavior; delaktighet; filosofiska samtal; prosocialt beteende; utforskande samtal;

    Sammanfattning : In an everchanging world where information flows freely and we are continually awash with new truths, we need to equip our children and our youth with the ability to face it with confidence and knowledge. To understand values such as democracy and the equal value of all, reflection and argumentation must take place in the room. LÄS MER

  2. 2. Adolescents’ ability to make their own decisions regarding GRS in medical contexts. - An ethical normative argumentative analysis

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)

    Författare :Fanny Holmberg; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna forskning är att lyfta fram den etiska debatten om barn, mer specifikt ungdomar, med könsdysfori. I Sverige måste man vara 18 år för att få en genusöverföringskirurgi (GRS) och det blir problematiskt när ungdomar önskar en könsförändring snabbt på grund av det starka besväret med könsdysfori. LÄS MER

  3. 3. Hur blir man bättre på att analysera? : En studie om elevers uppfattningar av en analysmodell i samhällskunskapsundervisningen.

    Magister-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Åsa Nersäter; [2018]
    Nyckelord :Social Studies; Civics; Didactics of Social Studies; Didactics; Skills; Analytic Skill; Civic Literacy; Second Order Concepts; Critical Thinking; Samhällskunskap; samhällskunskapsdidaktik; ämnesdidaktik; förmågor; analysförmåga; Civic Literacy; Second Order Concepts; kritiskt tänkande;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka hur elever i årskurs 1 på gymnasiet uppfattar att de, inom ramen för kursen Samhällskunskap 1b, kan använda en samhällsvetenskaplig analysmodell för att analysera ett samhällsproblem. Studien utgår från två forskningsfrågor: Hur uppfattar elever på gymnasiets högskoleförberedande program att de ska använda analysmodellen? Vilka olika kvaliteter kan skilja mellan en utvecklad och en mindre utvecklad uppfattning av hur analysmodellen ska användas? Undersökningen tar sin utgångspunkt i en yrkeserfarenhet av att elever ofta undrar hur de ska bli bättre på att analysera. LÄS MER

  4. 4. Hundra år av ensamhet - Om ensamkommande barns möjlighet till skydd enligt LVU.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Joel Malmkvist; [2014]
    Nyckelord :social and welfare law; rättssociologi; administrative law; socialrätt; förvaltningsrätt; Stretmo; textanalys; barnets bästa; barnkonventionen; barn; migration; UtL; SoL; omhändertagande; diskursanalys; LVU; ensamkommande barn; unaccompanied children; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ongoing conflicts in Syria, Afghanistan, Somalia and Sudan has meant that the number of refugees worldwide has risen to levels not measured in decades. Children constitute a big part of these refugees, some of them fleeing their homes without a parent or a legal guardian. LÄS MER

  5. 5. Valet av sluten ungdomsvård - återspeglas lagstiftarens intentioner i den praktiska rättstillämpningen?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Paulina Nilsson; [2012]
    Nyckelord :synnerliga skäl; unga lagöverträdare; vårdbehov; straffrätt; sluten ungdomsvård; Law and Political Science;

    Sammanfattning : För drygt tio år sedan infördes sluten ungdomsvård som ersättning av fängelsestraffet för lagöverträdare mellan 15 och 17 år. Tidigare var fängelse enda påföljden som fanns att tillgå för unga som gjort sig skyldiga till mycket allvarlig brottslighet. LÄS MER