Sökning: "argumenterande text om svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden argumenterande text om svenska språket.

  1. 1. En bro över skrivglappet? En interventionsstudie om integrerad grammatikundervisnings effekter på gymnasieelevers argumenterande texter och metaspråkliga förmåga

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språket

    Författare :Magdalena Mikmar; [2021-06-10]
    Nyckelord :grammatikdidaktik; grammatik; argumenterande text; skrivutveckling; skrivförmåga; metaspråk;

    Sammanfattning : Debatten om ungas sjunkande skrivförmåga lyftes åter när Sveriges Utbildningsradio släppte dokumentären Skrivglappet (2020). Flera anledningar till den bristande skrivförmågan diskuteras i dokumentären men grammatikundervisningen, som många gånger motiveras med att främja skrivutveckling, lämnas obenämnd. LÄS MER

  2. 2. Genredrag i argumenterandetexter : En studie av undervisningens betydelse för eleversskrivande i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Marija Ljubomirovic; [2021]
    Nyckelord :Genre; genre features; literacy teaching; scaffolding; argumentative essay; teaching and learning cycle; Genre; genredrag; skrivundervisning; stöttning; argumenterande text; cykeln för undervisning och lärande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur undervisning med genrepedagogiska drag påverkar elevers argumenterande texter i åk 6. Studien utgår från tre frågeställningar som ligger till grund för undersökningen. LÄS MER

  3. 3. Elevers debattartiklar : En studie av argumentationsstrukturer och textfunktioner i högstadieelevers argumenterande skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Julia Danielsson; [2020]
    Nyckelord :Student text; national exams; grade 8; text analysis; assessment; Elevtext; nationella prov; årskurs 8; textanalys; bedömning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är dels att undersöka textfunktioner och argumentationsstrukturer i elevers debattartiklar, dels att synliggöra styrkor och utvecklingsmöjligheter i debattartiklarna. Materialet består av fyra argumenterande elevtexter med rubriken ”Rädda vår jord!” från det nationella provet i svenska 2008. LÄS MER

  4. 4. Genrepedagogik i läromedel : En studie kring arbetsformer och cirkelmodellens faser i läroböcker i svenska och svenska som andraspråk åk. 7-9

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska språket

    Författare :Stefan Brandshage; [2018]
    Nyckelord :Genrepedagogik; Cirkelmodellen; Läromedel; Svenska; Svenska som andraspråk; Systematisk begreppsanalys.;

    Sammanfattning : Det genrepedagogiska arbetssättet är idag väletablerat i den svenska grundskolan och cirkelmodellen är den mest utbredda pedagogiska modellen. Genrepedagogiken har stöd i såväl läroplan som pedagogiska modeller och läromedel. LÄS MER

  5. 5. När staten inte granskar : En kvalitativ studie om presentationen av texttyper i ämnesplaner och läroböcker för svenska i gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Jesper Lingemyr; Joakim Åberg; [2018]
    Nyckelord :Syllabus; textbook; curriculum theory; review; argumentative text; investigative text; academic text; text genre; Swedish upper secondary school; Läroplan; lärobok; läroplansteori; granskning; argumenterande text; utredande text; text av vetenskaplig karaktär; texttyp; svenska på gymnasiet;

    Sammanfattning : När lärare undervisar utgår de från en ämnesplan som innehåller information om de delar en kurs omfattar. Lärare tar ofta hjälp av olika läroböcker för att genomföra sin undervisning. Mellan åren 1938 och 1991 granskades läroböcker statligt innan de kom ut på marknaden. LÄS MER