Sökning: "aristoteles kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 56 uppsatser innehållade orden aristoteles kunskap.

  1. 1. Den konstnärliga provokationen. En jakt på kunskap, verktyg och ett varför då?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Martin Nick Alexandersson; [2023-06-29]
    Nyckelord :Konstnärlig provokation; provokatör; skådespeleri; teater; futurism; movere; Nils Poletti; Liv Kristin Holmberg; Liv Kristin Holmberg; Östgötateatern 2022; Lars Vilks; Makode Linde;

    Sammanfattning : Ett grävande i den konstnärliga provokationen, ett försök till förståelse för dess slagkraft och fallgropar. Genom samtal med upphovspersoner som från allmänhet och experter tillskrivits titeln provokatörer. LÄS MER

  2. 2. Pedagogers kunskaper ur ett elevperspektiv : Vilka kunskaper, egenskaper och bemötande uppskattade eleverna hos sina pedagoger i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Christian Lindstål; [2023]
    Nyckelord :Att bygga relationer i skolan; praktisk kunskap; lärarkunskap; elevperspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att ge pedagoger fler verktyg att arbeta med för att skapa goda relationer med sina elever. Resultatet av uppsatsen är inte avsedd att användas som en manual, utan snarare som ett verktyg för att hjälpa pedagoger att skapa goda relationer med sina elever. LÄS MER

  3. 3. Är vi inte i skolan för att lära oss? : En gymnasielärares reflektion kring kunskap, skönlitteratur och fronesis

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Lisa Ljungh Strömberg; [2023]
    Nyckelord :fronesis; skönlitteratur; den hermeneutiska dimensionen av fronesis; bildning; tolkning; uppmärksamhet; kunskap;

    Sammanfattning : I den här vetenskapliga essän vid Centrum för praktisk kunskap har jag undersökt min känsla av kluvenhet och frustration i mitt yrke som gymnasielärare i svenska. Dessa känslor gestaltas i två möten med elever, ett möte med en klass då jag presenterar ett nytt romanprojekt och ett med eleven Lilly som inte hinner med att lära sig i sin egen takt, utan tvingas ta bort kurser för att orka med. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares matematiska och didaktiska kunskaper : En kvalitativ forskningsstudie om 8 förskollärares kunskaper i och om matematik, hur de använder dessa i relation till undervisning i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Ahlqvist; Karin Kullerback; [2023]
    Nyckelord :Kunskaper; Förskollärare; Matematik; Undervisning; Ämnesdidaktik; Didaktik; Yrkeskunskap; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares matematiska och didaktiska kunskaper i och om ämnet matematik. Studien riktades mot förskollärare som tog sin examen innan år 2010. Datainsamlingen var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med 8 förskollärare. LÄS MER

  5. 5. Ta tillvara dessa stunder : Om att som förskollärare balansera klokt mellan arbete i barngruppen och administration

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Linda Mustaniemi; [2023]
    Nyckelord :balans; administration; praktisk kunskap; mätbarhet; klokhet; resultat; beprövad erfarenhet; new public management;

    Sammanfattning : Denna vetenskapliga essä undersöker möjligheterna att finna balans i förskollärarrollen när det kommer till arbetet i barngrupp och det administrativa arbetet. Studien sker till största del på en förskola i Stockholmsområdet där jag själv arbetar som förskollärare, med undantag för vissa gestaltningar som skett på tidigare arbetsplatser. LÄS MER