Sökning: "aristoteles kunskapsbegrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden aristoteles kunskapsbegrepp.

  1. 1. SLÖJDDIDAKTIK FÖR HÅLLBAR UTVECKLING

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Stina Billing; [2021-05-06]
    Nyckelord :slöjd; slöjdundervisning; slöjddidaktik; miljödidaktik; ekologisk hållbarhet; hållbar utveckling; systematisk litteraturstudie; kvalitativ metasyntes; ekosofi; miljöundervisningstraditioner; livscykeltänkande;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet för detta examensarbete har varit att utifrån tidigare utförda forskningsstudier undersöka innehåll och metoder för hur elever i skolämnet slöjd, kan undervisas för att utveckla kunskaper och förmågor för att vara delaktiga i att skapa ett ekologiskt hållbart samhälle Teori: De teoretiska utgångspunkterna har varit Aristoteles kunskapsbegrepp, Arne Naess ekosofi, Klas Sandell, Johan Öhman och Leif Östmans didaktiska uppdelning av olika miljöundervisningstraditioner samt Ulla Suojanens slöjddidaktiska teoribildning för hållbar utveckling. Metod: Metoden har varit systematisk litteraturstudie med kvalitativ metasyntes. LÄS MER

  2. 2. DEN SINNLIGA NÄRVARONS DIMENSIONER En litteraturstudie om den psykoterapeutiska relationens kännetecken och tillblivande

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lisa Johansson; Maria Wallmon; [2020-03-13]
    Nyckelord :den psykoterapeutiska relationen; praktisk kunskap; tyst kunskap; fronesis;

    Sammanfattning : Studien undersöker dels den psykoterapeutiska relationens kännetecken, dels hur psykoterapeuters praktiska kunskaper kommer till uttryck i etablerandet av denna relation. För att söka svar på studiens frågeställningar har författarna studerat litteratur skriven av fyra väl etablerade och erfarna psykoterapeuter, vilka representerar skilda psykoterapiinriktningar. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers uppfattning om barns samtal på fritidshem : En fenomenologisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Robin Callert; Kevin Husén; [2017]
    Nyckelord :Extended school education; extended school pedagogics; dialogue; socratic dialogue; philosophical dialogue; qualitative interview; phenomenology; lifeworld; phronesis; episteme; theoretical knowledge; practical knowledge; measurable knowledge; unmeasurable knowledge; Fritidshem; fritidspedagogik; samtal; sokratiska samtal; filosofiska samtal; kvalitativ intervju; fenomenologi; livsvärld; fronesis; episteme; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; mätbar kunskap; omätbar kunskap;

    Sammanfattning : Detta är en studie som utforskar fritidspedagogers uppfattning om samtal med barn i deras verksamhet. Vår utgångspunkt var sokratiska och filosofiska samtal som vi stötte på under en kurs i ”barns existentiella frågor”. Vi blev då nyfikna över hur detta såg ut i verkligheten, om det fanns överhuvudtaget. LÄS MER

  4. 4. Normer, makt och motstånd : Ett kalejdoskop

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Gunilla Edemo; [2016]
    Nyckelord :Studies in Practical knowledge; anti-oppressive education; equality work; resistance; Den praktiska kunskapens teori; normkritik; jämlikhetsarbete; motstånd;

    Sammanfattning : Denna uppsats är till sin form en reflekterande vetenskaplig essä som undersöker en normkritisk jämlikhetsarbetares praktiska kunnande och yrkesvillkor. Författarens egen yrkeserfarenhet finns med i form av en berättelse från ett genusprojekt inom högre skådespelarutbildning. LÄS MER

  5. 5. Att ta sin plats bland hanarna : ett arbete om överlevnadsförmågor, normer och genus

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Pia Berg; [2016]
    Nyckelord :practical knowledge; phronesis; norms; gender; virtues; and construction industry; praktisk kunskap; fronesis; normer; genus; dygder; byggbranschen;

    Sammanfattning : In this essay I make an attempt to define the abilities that helped me in my antisocial choices that as a woman to become a decorator and throw me into the male construction industry. I use the metaphor of the wolf pack, which may symbolize hierarchies, norms, and even gender. LÄS MER