Sökning: "aristoteles kunskapsteori"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden aristoteles kunskapsteori.

  1. 1. Förskollärares matematiska och didaktiska kunskaper : En kvalitativ forskningsstudie om 8 förskollärares kunskaper i och om matematik, hur de använder dessa i relation till undervisning i ämnet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Moa Ahlqvist; Karin Kullerback; [2023]
    Nyckelord :Kunskaper; Förskollärare; Matematik; Undervisning; Ämnesdidaktik; Didaktik; Yrkeskunskap; Kompetensutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka förskollärares matematiska och didaktiska kunskaper i och om ämnet matematik. Studien riktades mot förskollärare som tog sin examen innan år 2010. Datainsamlingen var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna genomfördes med 8 förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Den mångfasetterade Guden : Att inte begränsa Gud

    Magister-uppsats, Enskilda Högskolan Stockholm/Avdelningen för religionsvetenskap och teologi

    Författare :Björn Söderberg Almén; [2020]
    Nyckelord :Nicholas Cusanus; Människa; Jonna Bornemark; Axel Herrlin; Egil W. Wyller; Birgit Helander; Iris Wikström; Metamorfos; skolastik; Immanuel Kant; Jean Baudrillard; Simulacra; Simulation; Psykologi; Epistemologi; Kunskapsteori; Strukturalism; Teologi; Gud.;

    Sammanfattning : Detta är en uppsats som tar sig an, på ett semantiskt sätt, ordet Gud och människors syn på vad ordet Gud har för betydelse. Genom att göra en idéanalys av Jonna Bornemarks analys av Nicolas Cusanus för att se om detta kan vara en väg för att ge en mera mångfasetterad bild och värde av ordet Gud och gudsbilden till den scientistiska människan i Sverige. LÄS MER

  3. 3. On how we acquire knowledge of first principles (archai) in Aristotle : A defense of intuition (nous) understood as integral to induction (epagoge)

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Avdelningen för teoretisk filosofi

    Författare :Tim Collin Kuyvenhoven; [2020]
    Nyckelord :Aristotle; intutition; first philosophy; first prinicples; induction; epistemology; Nous; Episteme; Archai; epagoge; logos; hexis; Aristoteles; intution; första principer; induktion; kunskapsteori; Barnes; metafysik; om själen;

    Sammanfattning : In this essay I consider from various perspectives the question of whether, for Aristotle, intuition (nous) is part of the process of induction (epagoge) helping to reach the first principles (archai) or whether nous is rather a state of knowing first brought about through a successful induction alone. I have argued we should be careful of drawing conclusions about the nature of the involvement of nous in the grasping of first principles on the basis of APo alone. LÄS MER

  4. 4. Polisutbildningens arbete med att förena teori och praktik : Studenternas perspektiv på lärande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Pedagogik

    Författare :Sara Henriksson; [2020]
    Nyckelord :police training; theoretical knowledge; practical knowledge; scenario training; interdisciplinary approach; polisutbildning; teoretisk kunskap; praktisk kunskap; scenarioträning; tvärvetenskapligt förhållningssätt;

    Sammanfattning : In recent decades, police training has undergone a professionalization process in which the training has been increasingly incorporated within the academy. The professionalization process has led to the content of police training being changed by theoretical subjects replacing practical elements. LÄS MER

  5. 5. ” Jag ser ju vad som står men hur fungerar det i praktiken?” : En kvalitativ studie om nyexaminerade socionomers och snart utexaminerade socionomstudenters upplevelser av sina juridiska kunskaper som myndighetsutövare på individ- och familjeomsorgen

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Nicole Wallin; Robert Berggren Liljestrand; [2019]
    Nyckelord :Social work; law; legal knowledge; public authority; social service; individual and family care; theory of knowledge.; Socialt arbete; juridik; juridisk kunskap; myndighetsutövning; socialtjänst; individ- och familjeomsorg; kunskapsteori.;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate newly graduated social workers and soon to be graduated students of social work and their experiences regarding legal knowledge as practitioners working in individual and family care. The study was carried out with the help of a qualitative method. LÄS MER