Sökning: "arithmetic expressions"
Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden arithmetic expressions.
1. Expression Simplification Using E-Graphs for Interval Evaluation
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Daisy is a framework for verifying and bounding the magnitudes of rounding errors introduced by floating-point arithmetic in numerical programs. As part of this, Daisy employs a rudimentary algorithm for simplifying expressions derived from the programs. LÄS MER
2. Simple formally verified compiler in Lean
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informationsteknologiSammanfattning : Computer checked proofs that a compiler is correct are important for increasing the confidence in programs. This report presents a simple compiler and a proof that the compiler is correct for terminating evaluations using the interactive theorem prover Lean, based on Concrete Semantics: with Isabelle/HOL. LÄS MER
3. Vilka räknesätt har företräde? : En studie om hur elever i årskurs 5 strukturerar och bokför beräkningar av numeriska uttryck
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : För att numeriska uttryck inte ska tolkas på olika sätt finns det så kallade prioriteringsregler som bestämmer räkneoperationers ordningsföljd. Matematikdidaktisk forskning har dock visat att elever har svårigheter att följa prioriteringsregler och strukturer i matematiska uttryck. LÄS MER
4. Att utläsa räknestrategier från ögonrörelser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Matematikdidaktisk forskning; Jönköping University/HLK, Skolnära forskningSammanfattning : This study aims to investigate the information that can be collected about counting strategies when tracking a person’s eye-movements when he/she is doing a mental calculation on a given expression. Eye-tracking is based on the study of what a person look at and the eye-movements between fixations. LÄS MER
5. Att urskilja det kritiska : En variationsteoretisk studie om undervisning med växande geometriska mönster
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Jönköping/Matematikdidaktisk forskningSammanfattning : Undervisning med växande geometriska mönster ses som en bro mellan aritmetiskt och algebraiskt tänkande genom att elever möter uppgifter som möjliggör generalisering av aritmetiska uttryck. Eftersom svenska elever i internationella tester visar upp bättre resultat inom aritmetik än algebra är syftet med studien att ta reda på vilka aspekter som är kritiska för elevers utveckling från ett aritmetiskt till ett algebraiskt tänkande. LÄS MER