Sökning: "aritmetisk förmåga"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden aritmetisk förmåga.

  1. 1. Arbeta med elevernas matematiksvårigheter : En litteraturstudie om elever som har dyskalkyli

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Nour Haddad; Maria Salloum; [2023]
    Nyckelord :Inlärning matematiksvårigheter; dyskalkyli; lärarens roll; insatser; elevens kunskaper; taluppfattning; elevens prestationer; aritmetisk förmåga;

    Sammanfattning : Dyskalkyli är en specifik inlärningssvårighet. Det innebär att barnet visar brister i den aritmetiska förmågan. Syftet med denna litteraturstudie var att undersöka hur läraren arbetar med elever som har dyskalkyli och vilka effektiva insatser finns för elever med dyskalkyli. LÄS MER

  2. 2. Hur snabbt räknar gymnasieelever? : Referensvärden för bedömning av aritmetiskt flöde

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Susanne Edenor; Frida Dahlgren; [2022]
    Nyckelord :Aritmetik; räknesvårigheter; dyskalkyli; Fluency addition; Fluency subtraktion; logoped; referensmaterial;

    Sammanfattning : Sammanfattning  Bakgrund Räkning är beroende av den grundläggande aritmetiken, de fyra räknesätten. Forskning har visat att det är viktigt att testa aritmetisk förmåga vid utredning av specifika räknesvårig-heter, dyskalkyli. Testen Fluency addition och Fluency subtraktion undersöker en del av vår räkneförmåga, aritmetiskt flöde. LÄS MER

  3. 3. Programmering i matematikundervisningen : En kvalitativ studie om hur programmering kan användas för att utvecklagymnasieelevers resonemangsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Amanda Scherdin; [2019]
    Nyckelord :Matematikundervisning; programmering; design research; kreativa matematiska resonemang.;

    Sammanfattning : I svenska läroplanen för grundskolan och gymnasieskolan beskrivs programmering somett användbart verktyg för att utveckla elevers lärande i matematik. Syftet med den härstudien är att undersöka hur digitala lärmiljöer i programmering kan skapa möjligheter attutveckla elevers förmåga att föra resonemang i algebra. LÄS MER

  4. 4. Aritmetikdopning räcker det? : En studie utförd i årskurserna 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematikdidaktik (MD)

    Författare :Marie Jansson; [2015]
    Nyckelord :aritmetikdopning; individualisering; differentiering; svårighetsgrad; undervisning; kognitiva förutsättningar; textuppgifter;

    Sammanfattning :   Syftet med den här studien var att undersöka om och hur aritmetikdopning av textuppgifter kan anpassas till elevernas kognitiva förmågor och förkunskaper samt om det är andra faktorer som påverkar elevernas möjlighet att lösa dem. Metoderna som användes var ett test med eget konstruerade aritmetikdopade textuppgifter samt intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Att läsa matematik - det handlar om kontexten

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Ewa Arvidsson; Marga Widén; [2014-04-14]
    Nyckelord :läsförståelse; läsförståelse i matematisk kontext; ord- och begreppsförståelse; ord- och begreppsförståelse i matematisk kontext; vardagsspråk; problemlösning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka och belysa relationen mellan läsförmåga och förmågan att lösa uppgifter i matematisk problemlösning. Centrala frågor: Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjlighet att lyckas i problemlösning med matematiskt kontextualiserade problem? På vilket sätt kan förståelsen av ord- och begrepp i vardagen, som i en matematisk kontext får en annan eller utvidgad betydelse, påverka elevernas problemlösningsförmåga? Kan man se likheter och skillnader i resultat mellan matematiskt kontextualiserade problem och motsvarande problem i matematiskt kontextlösa uppgifter? Vilket samband finns mellan läsförståelse och elevernas möjligheter att lyckas med aritmetiska, kontextlösa uppgifter? Teori: Formulering av forskningsfrågor och analys av resultat utgår från en socialkonstruktivistisk och sociokulturell förståelse. LÄS MER