Sökning: "arkitektur datorspel"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden arkitektur datorspel.

  1. 1. Reducing the pixelated look of Variable Rate Shading on particle effects

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Joakim Lilja; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : As video games get more and more demanding and screen resolutions continue to increase, new methods to render video games at high frame rates are needed. Variable Rate Shading is a technique currently available on Nvidia’s Turing architecture and Intel Gen11 hardware. LÄS MER

  2. 2. What Level Design Elements Determine Flow? : How Light and Objects Guide the Player in Overwatch and Doom

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :David Eliasson; [2017]
    Nyckelord :Computer games; level design; flow; game design; architecture; fps; datorspel; bandesign; flöde; speldesign; spelutveckling; design; arkitektur;

    Sammanfattning : This thesis presents a comparative study between Overwatch (2016) and Doom (2016) to determine how these fast-paced games facilitate flow in their gameplay. The second chapter looks at formal definitions of flow and level design to establish a vocabulary for following chapters. LÄS MER

  3. 3. Tids- och verklighetsuppfattning genom sceneri i virtuella miljöer

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Jonas Wahlstedt; [2012]
    Nyckelord :Virtuell arkitektur; formspråk; virtuella landskap; Level design; mise-en-scène; perception;

    Sammanfattning : Arbetets syfte är att undersöka berättelseformer i datorspel baserade på tillämpningen av sceneri, avgränsat till spelarens uppfattning av tid och plats. Utifrån de svårigheter som förknippas med framställningen av naturligt förfall och framställningen av teknologiska möjligheter har två hypoteser formulerats; då att spelaren främst skapar sig en uppfattning om spelets tidsperiod utifrån upplevt artificiella objekt, samt att spelaren främst skapar sig en uppfattning om spelets verklighetsförankring utifrån spelets miljö. LÄS MER

  4. 4. Källtextvisualisering : Att skapa ett Atlantiskt samhälle

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Alexander Ros; [2012]
    Nyckelord :Källtext; spelupplevelse; grafik; kulturarvsförmedling; arkitektur; trovärdighet;

    Sammanfattning : I detta arbete har skapas en modell av den fiktiva ön Atlantis efter Platons beskrivning från 300-talet f.kr., för att undersöka om man effektivt kan utgå från Platons texter för att modellera ett samhälle med byggnader i en spelmotor och skapa en spelmässigt inbjudande miljö. LÄS MER

  5. 5. Alternativa visualiseringsmetoder för inlärning av arkitektur

    Kandidat-uppsats, Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Robert Lindahl; [2011]
    Nyckelord :Arkitekturvisualisering; Interaktivitet på Web; Interaktiva utställningar;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att se på alternativa metoder för inlärning av ismer inom arkitektur. Teori från området pedagogik, liksom kognitiva teorier var viktiga verktyg för att kunna skapa ett gränssnitt till en interaktiv utställning. LÄS MER