Sökning: "arla reklam"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden arla reklam.

  1. 1. VI LJUGER INTE HELT, MEN VI TALAR INTE OM HELA SANNINGEN - En kvalitativ innehållsanalys av svensk greenwashing

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Ebba Bäckman; Ella Åberg; [2023-09-20]
    Nyckelord :Greenwashing; Grön marknadsföring; Reklam; Multimodal analys; Semiotik; Retorikanalys;

    Sammanfattning : In the society of today environmental issues have a major impact on the agenda, which calls for the fact that organisations need to start prioritizing communication that strengthen their environmental profile. Since the demand for environmental friendly products and services increases the organisations need to work harder to market green products and services. LÄS MER

  2. 2. Slöjan i mångfadens ljus : En diskursanalys av hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Genusvetenskap

    Författare :Amanda Gyunda; [2023]
    Nyckelord :Genus; Genusvetenskap; Mångfald; Representation; Jämlikhet; Intersektionalitet; Postkolonialism; Kriskommunikation; Varumärkeskris; Makt; Bourdieu; Kapital; Arla; Bris; Mathem; Kapitalism; Sjal; Slöja; Diskursanalys; Förgivettagande; Subjektsposition;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur svenska företag hanterar jämlikhetskritik genom en analys av två parters kritiserade reklamkampanjer där kvinnor i sjal representeras. Jämlikhetens konflikt med kapitalismen är central och i studien behandlas frågor om makt, representation, genus och ras. LÄS MER

  3. 3. Att sälja en värdering eller en smak? : En komparativ kritisk retorikanalys av Oatly- och Arlas reklamfilmer med tillhörande kommentarsfält på Youtube

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Gabriel Scavo; Amanda Steier; [2020]
    Nyckelord :Arla; Oatly; CSR; Mjölk; Havredryck; reklam; retorik; smak; Youtube.;

    Sammanfattning : The following study focuses on food companies Oatly's and Arla's communication on the digital platform Youtube. The study analyzes two commercials from Arla and one commercial from Oatly. LÄS MER

  4. 4. MJÖLK, PJÖLK ELLER SÖLK? - En kritisk retorikanalys av Oatly och Arlas argumentation i reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Isa Ellman; [2019-07-01]
    Nyckelord :Reklam; retorik; positionering; Oatly; Arla;

    Sammanfattning : Syfte: Identifiera och analysera hur Oatly och Arla argumenterar för att nå fram med budskap i reklamfilm; hur de konkurrerar med varandra och om konsumenterna, samt undersöka reklamfilmernas etiska implikationer. Teori: Retorik, positionering Metod: Kritisk retorikanalys Material: Fyra reklamfilmer vardera från Oatly och Arlas respektive kampanjer ​Mjölken i skolan och Bara mjölk smakar mjölk. LÄS MER

  5. 5. Med miljön som argument : En retorisk studie av Oatlys miljörelaterade argument i reklam

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Viktor Einarsson; [2016]
    Nyckelord :Oatly; Green Marketing; Advertising; Ethos; Rhetoric; Wæraa; Isaksson; Oatly; Miljöargument; Retorik; Reklam; Marknadsföring; Ethos; Mjölk; Arla; Wæraa; Isaksson;

    Sammanfattning : Argument med ethosappellerande kvaliteter i Oatlys reklam har identifierats och analyserats. Ett övervägande antal av dessa argument har visat sig stärka vad Wæraas och Ihlens skulle kalla för ett ”environmental ethos”. Samtliga strategier som kan användas för att bygga ett ”environmental ethos” återfinns i reklammaterialet. LÄS MER