Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 164 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Lågaffektivt bemötande i förskolan - ur ett inkluderingsperspektiv
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/PedagogikSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka förskollärares förståelse och tillämpning för förhållningssättet lågaffektivt bemötande och dess möjligheter att främja en inkluderande förskolemiljö. Genom att utforska hur förskollärare tillämpar lågaffektivt bemötande i förskolans praktik och vilka effekter det kan ha, strävar studien efter att bidra till ökad kunskap om strategier för att skapa en inkluderande förskola för alla barn. LÄS MER
2. Exploring older adults' interaction with a gamified memory task. A pilot study to assess usability of the 'Brain Blossom' game
Kandidat-uppsats, Institutionen för tillämpad informationsteknologiSammanfattning : The research employed a qualitative methodology to gather insights regarding the performance, as well as the emotional and physiological reactions of older adults engaging with the "Brain Blossom" game over three sessions. This was achieved by utilizing self-reported information, encompassing tools such as the Self Assessment Manikin scale and usability experience (UX) questionnaires. LÄS MER
3. Spinnandets effekt på människor : En experimentell studie om hur katters spinnande påverkar oss
Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskapSammanfattning : Idéen att katters spinnande kan emotionellt och fysiologiskt påverka oss verkar resonera med många, och sprids kraftigt av media. Påståendet saknar dock vetenskaplig grund. LÄS MER
4. Vår livsviktiga uppgift : Om socionomers arbete med ungdomar i riskzon för suicid
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka de arbetssätt yrkesverksamma socionomer i Sverige använder i behandlingen och stödet av suicidbenägna barn och unga samt vad de uppfattar är bakomliggande faktorer för att en ung människa överväger att ta sitt liv. För att uppnå syftet användes kvalitativ metod i form av individuella forskningsintervjuer med fyra olika socionomer som i sitt yrkesliv kommer i kontakt med barn och unga som har just suicidrelaterad problematik. LÄS MER
5. Evidence Based Canine Behaviour Interventions for aggression and fear/anxiety in Sweden
Master-uppsats, SLU/Dept. of Clinical SciencesSammanfattning : Aggression and fear/anxiety are behaviour problems that dogs is Sweden experience and behaviour interventions are primarily conducted by behaviour counsellors. A systemic literature review was conducted to map the scientific literature available about the efficacy of behaviour problem intervention for canine aggression and fear/anxiety. LÄS MER