Sökning: "artefakters betydelse"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden artefakters betydelse.

  1. 1. Lekens och artefakters betydelse för barns sociala samspel

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ida Bernicke Svensson; [2023]
    Nyckelord :Physical indoor environment; play; artifacts; social interaction; thematic analysis.; Fysisk inomhusmiljö; lek; artefakter; socialt samspel; tematisk analys.;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how children's social interaction with each other is expressed in play at preschool using the physical indoor environment. A research question has been asked to make it possible to inquire into, which reads: How do children use physical artefacts in the indoor environment to create joint play activities? In order to get an answer to the question, a qualitative method is used where observation schedule and field notes stand for the collection of empirical material. LÄS MER

  2. 2. Sköldpaddans inverkan på leken eller dockan som bor i ett paket : En kvalitativ studie om hemtingets funktion för samspelet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Pontus Quist; Sofi Persson; [2023]
    Nyckelord :Artefakter; Förskola; Samspel; Övergångsobjekt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hemtingens roll som social aktör i barns lek på förskolan. De objekt som inte tillhör förskolan men som ges mandat på en plats där reglerna inte är självklara, kommer i denna uppsats att kallas för hemting. LÄS MER

  3. 3. Förskollärares erfarenheter och didaktiska arbete med högläsning för att främja barns erövrande av litteracitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Didaktik

    Författare :Sara Godin; Josefine Löfgren; [2022]
    Nyckelord :Didaktiska processer; förskollärare; högläsning; litteracitet; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Högläsning är en traditionell aktivitet i förskolan men trots det så är det inte förens nu det står i förskolans läroplan att barnen ska erbjudas högläsning. Vidare står det att de ska ges möjlighet att få samtala om litteratur och diskutera texter, vilket det inte stod i den tidigare läroplanen (Skolverket, 2016; Skolverket, 2018). LÄS MER

  4. 4. Sammanslagning av enheter : människor och organisationskulturens betydelse

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Ulrika lngemarsson; Elisabeth Johansson; [2020]
    Nyckelord :Organizational culture; artifacts; mergers and acquisitions; post-merger; social identity; organizational identity; municipalities; social relationships; Organisationskultur; artefakter; sammanslagningar; efter sammanslagning; social identitet; organisationsidentitet; kommun; sociala relationer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Sammanslagningar är vanligt förekommande och görs bland annat av ekonomiska skäl. Det är vanligt att sammanslagningar inte ger önskat resultat och skapar sämre moral och arbetskultur. Den mänskliga faktorn och organisationskulturen förbises då fokus ofta ligger på ekonomi. LÄS MER

  5. 5. Upplevelsen av att vara volontär : artefakters påverkan på evenemangsvolontärer

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Clara Stensmar; Sofia Andréasson; [2018]
    Nyckelord :Organizational culture; Artifacts; Volunteers; Events; Organizations; Event volunteer experience; Organisationskultur; Artefakter; Volontärer; Evenemang; Organisationer; Evenemangvolontärs upplevelse;

    Sammanfattning : Studiens huvudfokus är volontärer till evenemangsorganisationer kopplat till organisationskultur med inriktning på artefakter. Den ingående problemdiskussionen visar på mycket forskning inom organisationskultur men inte lika stort omfång om just artefakter och dess påverkan på upplevelsen för evenemangsvolontärer. LÄS MER