Sökning: "artkunskap"
Visar resultat 1 - 5 av 17 uppsatser innehållade ordet artkunskap.
1. Utomhuspedagogik inom biologins artkunskap : Påverkan och utveckling på elevers lärande
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Genom följande studie undersöks hur utomhuspedagogik påverkar elevernas inlärningsprocess inom artkunskap i ämnet biologi. Lärandeobjekten för studien är olika typer av mossor och lavar. Studiens syfte är att undersöka hur utomhuspedagogik bör utformas för att utveckla elevers lärande i artkunskap i ämnet biologi. LÄS MER
2. Mer fokus på miljöfrågor : Hur påverkar det rollen som virkesköpare?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)Sammanfattning : Det sker stora och snabba förändringar nu inom skogsbrukets miljöfrågor. Skogsstyrelsen kallar det själva en ny ordning i skogen. samtidigt så har samhällsdebatten i media blivit allt mer polariserad och många av diskussionerna är snarare baserade på opinion än fakta. LÄS MER
3. Utomhusundervisning relaterat till artkunskap : En kunskapsöversikt
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Kunskapsöversikten presenterar vad aktuell forskning har kommit fram till gällande utomhusundervisning i biologididaktik relaterat till artkunskap.Syftet med översikten är att synliggöra vad som kännetecknar forskningen. LÄS MER
4. Gymnasieelevers kunskap om trofiska interaktioner
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Syftet med denna studie var att ta reda på hur elever på naturvetarprogrammet formulerar sin förståelse av trofiska interaktioner efter att ha avslutat ekologimomentet i gymnasiets kurs Biologi 1. Jag genomförde kvalitativa intervjuer med tolv elever på en gymnasieskola i Kalmar län. LÄS MER
5. Utomhusundervisning i artkunskap : med fokus på elevperspektiv
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Den forskning som har bedrivits av utomhusundervisningen i biologi har mestadels utgått från lärarnas perspektiv. Av den anledningen fokuserar detta arbete främst på elevernas syn på utomhuspedagogik. LÄS MER