Sökning: "arts-based environmental education"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden arts-based environmental education.

  1. 1. BIOPHILIC VALUES AS PATHWAYS TO NATURE CONNECTEDNESS IN UPPER SECONDARY STUDENTS AN ACTION RESEARCH STUDY

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Karin Kers; [2022-06-29]
    Nyckelord :nature connectedness; biophilic values; education for sustainable development; ESD; action research;

    Sammanfattning : Aim: The purpose of the study was to investigate the effectiveness of activating the five biophilic values of emotion, contact, meaning, beauty, and compassion to increase upper secondary students’ nature connectedness and thereby their pro-environmental attitudes and behaviours. Theory: The study was mainly based on the theory of the five biophilic values as pathways to nature connectedness; while also drawing on experiential learning theory, and the EYE for Sustainability Learning Tool. LÄS MER

  2. 2. Att knyta an till världen genom huvud, hjärta och hand : en studie om elevers upplevelser av att bearbeta miljöfrågor genom estetiska lärprocesser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Malin Sannel; [2022]
    Nyckelord :Earth emotions; arts-based environmental education; Estetiska lärprocesser; den ekologiska krisen; att vara i dialog med världen; bildpedagogik; miljöundervisning; känslor; klimat; skapande; lärande; ungdomar;

    Sammanfattning : Denna studie har syftat till att utveckla en förståelse för hur estetiska lärprocesser kan påverka elevers upplevelse av och förhållande till frågor som berör den ekologiska krisen, där en klass gymnasieelever har fått genomföra individuella konstnärliga projekt utifrån en egen vald ingång till det övergripande temat “miljöfrågor”. De har utfört gestaltningar i olika material, bland annat genom skulptur i lera, sömnad med återvunna kläder och målning med akrylfärg, och de färdiga verken har sedan visats upp dels på gymnasieskolan men även på Konstfacks Vårutställning 2022. LÄS MER

  3. 3. You First Then Me : Exploring Complexity with Art Workshops

    Master-uppsats, Konstfack/IBIS - Institutionen för bild- och slöjdpedagogik

    Författare :Mostyn de Beer; [2020]
    Nyckelord :sustainability; art education; generative methods; posthumanism; visual ethnography; hållbarhet; bildpedagogik; generativa metoder; posthumanism; visuell etnografi;

    Sammanfattning : This work takes as its starting point the idea that awareness and understanding of the complex nature of relationships, among people and the natural and built environment, is of crucial importance against the background of the ongoing environmental crisis. The author explores how holding art workshops can contribute with specific knowledge about this complexity. LÄS MER

  4. 4. Tre nyanser av grönt : En studie om mötet mellan konstbaserat lärande, natur och miljö

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för humaniora

    Författare :Lisa Klang; [2013]
    Nyckelord :Bildpedagogik; konstbaserat lärande; utomhuspedagogik; naturkontakt; miljöengagemang; hållbar utveckling; environmental art; arts-based environmental education;

    Sammanfattning : I den här uppsatsen i ämnet bildpedagogik förenas konst, natur och frågan om hållbar utveckling. Uppsatsens utgångspunkt är att miljöfrågor är aktuella i vår tid. Barn som växer upp idag lever främst i urbana miljöer med liten naturkontakt. I uppsatsen beskrivs att naturkontakten tycks kunna ha betydelse för miljöengagemang. LÄS MER