Sökning: "aspekt i svenska språket"

Visar resultat 1 - 5 av 40 uppsatser innehållade orden aspekt i svenska språket.

  1. 1. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  2. 2. Vetenskapligt skrivande i gymnasieskolan : En systematisk forskningsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Linnéa Gren; [2023]
    Nyckelord :vetenskapligt skrivande; akademiskt skrivande; svenskundervisning; gymnasieskolan; gymnasieelever; gymnasiearbetet;

    Sammanfattning : Den här systematiska forskningsöversikten undersöker det vetenskapliga skrivandets roll i gymnasieskolan. Tidigare forskning om vetenskapligt skrivande i gymnasieskolans undervisning, lärares syn på det vetenskapliga skrivandets roll och studenters uppfattning om de färdigheter i vetenskapligt skrivande de fått med sig från tidigare gymnasieutbildning, undersöks, beskrivs och kategoriseras för att öka förståelsen för vetenskapligt skrivande som en del av svenskundervisning i gymnasieskolan. LÄS MER

  3. 3. Formativ bedömning – lättare sagt än gjort?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Kristina Wihlborg; [2022-09-26]
    Nyckelord :formativ bedömning; feedback; kamratrespons; skrivförmåga; lärarperspektiv;

    Sammanfattning : Begreppet formativ bedömning är inte explicitgjort i den svenska läroplanen för grundskolan, men det är samtidigt något som lärare förväntas att arbeta med. Syftet med studien var att ta reda på hur fyra mellanstadielärare och två högstadielärare tolkar begreppet formativ bedömning, hur de resonerar kring relationen mellan formativ och summativ bedömning, hur lärarna säger sig arbeta med formativ bedömning vid arbetet med elevtexter i svenskämnet samt vilka utmaningar lärarna menar att det finns i arbetet med formativ bedömning. LÄS MER

  4. 4. Är en fråga bara en fråga? : En undersökning kring två lärares användning av frågor i svenskundervisningen på mellanstadiet.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Thomas Petersen; [2022]
    Nyckelord :Conversations; questions; answers; knowledge; Samtal; frågor; svar; kunskap;

    Sammanfattning : Denna undersökning är en empirisk studie som söker att analysera vilka typer av frågor lärare ställer i sin undervisning och vilken kunskap dessa möjliggör för eleverna. Som grund för analysen ligger intervjuer med två lärare på mellanstadiet och observationer av dessas lektioner. LÄS MER

  5. 5. Digitalt skrivande eller skrivande för hand i svenskundervisningen på mellanstadiet : En intervjustudie av fem lärares ställningstaganden och erfarenheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Jennifer Sandberg; Kajsa Nyberg; [2021]
    Nyckelord :Digital writing; hand writing; writing development; competence development; the Swedish subject; intermediate grades; Digitalt skrivande; skrivande för hand; skrivutveckling; fortbildning; svenskämnet; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka mellanstadielärares ställningstaganden och erfarenheter av elevers digitala skrivande och skrivande för hand i svenskämnet. För att genomföra studien intervjuades fem verksamma lärare i årskurs 4–6. LÄS MER