Sökning: "aspekter på entreprenörskap"

Visar resultat 1 - 5 av 74 uppsatser innehållade orden aspekter på entreprenörskap.

  1. 1. Contextual Implications on Sustainable Entrepreneurship : a qualitative study on Food Waste Platforms contribution to reducing food waste in Sweden

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Economics

    Författare :Gabriella Peyron; [2024]
    Nyckelord :Sustainable Entrepreneurship; contextualized entrepreneurship; interactions; cocreation; agency; values; shared economy; sustainable business model;

    Sammanfattning : The global issue of food waste persists, with local digital solutions emerging to address aspects of this problem. Inspired by new economic models like the shared economy, Food waste platforms embody sustainable entrepreneurship. LÄS MER

  2. 2. Varför startar entreprenörer företag? - En studie om vad som motiverar generation Y

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Cecilia Härdmark; Elin Magnusson; [2022-02-16]
    Nyckelord :motivation; Entreprenörskap; Starta företag; Generation Y; Self determination theory; McClelland; Schumpeter;

    Sammanfattning : Denna uppsats handlar om vad som motiverar generation Y att vara entreprenörer och att starta företag. För att genomföra undersökningen har en kvalitativ metod används där 14 intervjuer gjorts med personer som tillhör generation Y och som startat företag. LÄS MER

  3. 3. Lärande som överlevnadstaktik : En studie om samspelet mellan individuellt lärande och kunskapshantering

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Jimmie Broberg; [2022]
    Nyckelord :Organisatoriskt lärande; individuellt lärande; kunskapshantering; olika former av lärande; lärandekultur; ledarskap;

    Sammanfattning : Titel: Lärande som överlevnadstaktik – En studie om samspelet mellan individuellt lärande och kunskapshantering. Syfte: Skapa förståelse för samspelet mellan individuellt lärande och kunskapshantering i en kunskapsintensiv organisation, med särskilt intresse för enheter där krav på uttalad eller formell professions- eller yrkeskunskap saknas. LÄS MER

  4. 4. Vart är svensk företagsledning påväg? : En undrande uppsats kring framtida svensk företagsledning

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Julia Sjökvist; Theo Wik; [2022]
    Nyckelord :Svensk företagsledning; Framtida svensk företagsledning; Management; Johan Asplund; Undran; Diskurs; Tankefigur; OMX30; Rekryteringsföretag; Fixeringsbild; Aspektseende;

    Sammanfattning : In this essay, we have chosen to focus on a wonder regarding where Swedish company management is headed. With that said, we are interested in seeing some form of future prospect, which we can never really take for granted since the future has not yet occurred. With that said, we have chosen to relate to the future in a specific way. LÄS MER

  5. 5. Borta bra men hemma bäst?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Elias Alhar; Karl-Oscar Giertz; Måns Wirfelt; [2022]
    Nyckelord :Entreprenöriellt beslutsfattande; Supply chain management; Lägesfaktorer; Startup; Produktion; Entrepreneurial decision-making; Location factors; Manufacturing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: There’s No Place Like Home?: A qualitative multiple-case study about how Swedish startups choose location of production Seminar date: June 3rd, 2022 Course: FEKH99, Bachelor Degree Project in Entrepreneurship and Innovation Management, Business administration, Undergraduate level, 15 University Credit Points Authors: Elias Alhar, Karl-Oscar Giertz och Måns Wirfelt Advisor: Joakim Winborg Keywords: Entrepreneurial decision-making; Supply chain management; Location factors; Startup; Manufacturing Research question: Which location factors are valued by decision-makers in startups when choosing location of production and why do these factors differ between startups? Purpose: The purpose of the study is to contribute with increased understanding of how decision-makers in startups argue when choosing location of production. Methodology: Qualitative multiple-case study executed through semi-structured interviews. LÄS MER