Sökning: "asperger upplevelse"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden asperger upplevelse.

  1. 1. ASPERGER. IDENTITET OCH SJÄLVBILD MELLAN NORMALITET OCH AVVIKELSE

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Johanna Johansson; [2019]
    Nyckelord :Asperger syndrom; avvikelse; identitet; normalitet; självbild; stigma; symbolisk interaktionism.Asperger s syndrome; deviance; identity; normality; self-image; stigma; symbolic interactionism.;

    Sammanfattning : Antalet neuropsykiatriska diagnoser och antal personer som diagnostiseras har ökat de senaste året. Diagnostiseringen kan dock ha djupare betydelse och bidra till stigmatisering och utanförskap, men samtidigt medföra stöd och ge identitet och samhörighet. LÄS MER

  2. 2. Barn och Ungdomar med intellektuella funktionsnedsnedsättningars upplevelse av delaktighet

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Ingrid Bergh; [2015]
    Nyckelord :Empowerment; LSS; Pict-O-Stat; Quantitative method; Qualitative method;

    Sammanfattning : Vikten av barns och ungdomars delaktighet är centralt i samhällsinsatser och forskning, samtidigt som avsaknad av mätmetoder av upplevelsen lyfts fram.Syftet med denna c-uppsats har varit att genomföra en undersökning av intellektuellt funktionsnedsatta barns och ungdomars upplevelser av social delaktighet utifrån deras perspektiv, dvs. LÄS MER

  3. 3. En kvalitativ studie om hur ungdomar med diagnosen Asperger syndrom samt föräldrar upplever och uppfattar skolsituationen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Maria Rubio Tommasin; [2015]
    Nyckelord :Aspergers syndrom; erfarenhet; skola; upplevelse;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva och analysera hur ungdomar med diagnos Aspergers syndrom uppfattar och upplever sin skolsituation samt även föräldrarnas erfarenheter och upplevelser om att ha ett barn med Asperger syndrom och dess skolsituation. De frågeställningar jag utgått ifrån har varit: Vilka uppfattningar och upplevelser har ungdomar av att vara en elev med Aspergers syndrom? Vilka uppfattningar och upplevelser har föräldrar av att ha ett barn med Aspergers syndrom? Hur menar ungdomar och föräldrar att skolsituationen såg ut innan respektive efter att diagnosen Aspergers syndrom fastställts? I studien använder jag mig av en kvalitativ ansats. LÄS MER

  4. 4. En skola för Alice del 2 : En beskrivande longitudinell observationsstudie om inkludering i praktiken

    Magister-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Sara Sjödin; [2014]
    Nyckelord :Asperger. Autism. Fenomenologi. Hermeneutik. Inkludering. Integrering. Kategoriskt perspektiv. Relationellt perspektiv.;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med föreliggande arbete är att utifrån en fenomenologisk ansats visa en bild av hur livet i grundskolan, vid olika tidpunkter, kan te sig för en elev med högfungerande autism. Hur upplever hon sig själv och sin situation i skolan vid de olika tillfällena och hur förändras hennes upplevelse i ett longitudinellt perspektiv?     Hur förstår och uttrycker Alice sig själv och sin identitet?    Hur hanterar och förstår Alice sin situation i skolan?    Hur relaterar hon till och kommunicerar med andra?    Hur förstår och förklarar hon sina problem?    Hur förstår och påverkas hon av skolans berättelse om henne? För att besvara syftets frågeställningar har jag utfört ostrukturerade observationer samt informella samtal med eleven vid tre olika tillfällen under hennes grundskoletid. LÄS MER

  5. 5. Man måste alltid vara steget före : En systemteoretisk analys av tre mödrars upplevelse av deras funktion som mamma till ett vuxet barn med högfungerande autism

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Jonny Berglund; Daniel Stenmark; [2014]
    Nyckelord :AST; Autism; Mödrar; Mammor; Systemteori; Föräldrar; Unga vuxna; Asperger; Mödrars funktion;

    Sammanfattning : Denna uppsats är genomförd i samarbete med en stödverksamhet som erbjuder insatser enligt Lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (SFS 1993:387) med syfte att beskriva mödrars upplevelse av deras egen funktion som mamma till ett barn med högfungerade autism. Datainsamlingen har skett med tre stycken mödrar genom kvalitativa djupintervjuer med narrativa inslag. LÄS MER