Sökning: "assessment of children"

Visar resultat 1 - 5 av 509 uppsatser innehållade orden assessment of children.

  1. 1. Prestation på nonordsrepetition hos barn med kvarstående talstörning efter 6 års ålder

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Josefine Sigvant; Matilda Rane; [2021-02-12]
    Nyckelord :nonordsrepetition; PPC; auditiv diskrimination; orofacial funktion; talstörning; nonword repetition; PPC; nonword discrimination; orofacial function; speech sound disorders;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to investigate nonword repetition performance in 58 children between 6:0–16:8 years of age with persisting speech sound disorders. The nonword repetition was administered with nonwords from the Swedish test Nya Nelli. LÄS MER

  2. 2. Återberättarförmågan hos fem- och sexåriga en- och flerspråkiga barn med tidigt identifierad språkstörning

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Lova Dahl Barre; Hanna Forslund; [2021-02-12]
    Nyckelord :Återberättande; barn; flerspråkighet; språkstörning; Bussagan; NAP; Narrative retelling; children; multilingualism; Developmental language disorder; Bus story test; NAP;

    Sammanfattning : The present study investigated narrative retelling with the Busstory test in five and six-year-old monolingual and multilingual childrenwith early identified developmental language disorder (DLD). Theparticipant’s retelling was assessed with The Bus Story Test and NarrativeAssessment Profile (NAP). LÄS MER

  3. 3. Lyssnarförståelighet avseende tal från barn med avvikande tal – effekter av dialekt och uppspelningsmedium

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Emil Brynte; [2021-02-03]
    Nyckelord :Förståelighet; barn; tal- och språkstörning; dialekt; uppspelningsmedium.; Intelligibility; children; speech sound disorder SSD ; dialect; presentation mode;

    Sammanfattning : The purpose of this study was to investigate how two different factors can affect the result on assessment of intelligibility. One research question examined whether dialect of speakers and listeners affected intelligibility. Another research question examined whether differences in listener intelligibility existed for audio or video medium. LÄS MER

  4. 4. Produktion och perception av ordaccenter hos enspråkiga och flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Sofia Lindh; Louise Smedlund; [2021-02-03]
    Nyckelord :svenska; barn; prosodi; ordaccenter; flerspråkighet; Swedish; children; prosody; word accents; multilingualism;

    Sammanfattning : The aim of the present study was to investigate the production and perception of word accents in monolingual and simultaneously multilingual children and investigate if there were any differences between production- and perception abilities depending on the participants linguistic background. The participants were 6-7 years old with typical language development, good hearing and were resident in the Gothenburg area since the age of 3 years or earlier. LÄS MER

  5. 5. Rehabilitering och tillgänglighet i mobila exergames

    Master-uppsats, Lunds universitet/Ergonomi och aerosolteknologi

    Författare :Cecilia Lindskog; [2021]
    Nyckelord :cerebral pares; exergames; interaktionsdesign; mobilspel; tillgänglighet; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : Mobila exergames, det vill säga mobilspel som uppmuntrar användaren till fysisk aktivitet, har ökat i popularitet de senaste åren i samband med spel som Pokémon GO och Harry Potter: Wizards Unite, men stora brister råder fortfarande när det gäller tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning. I denna uppsats undersöks tillgängligheten i ett antal mobila exergames på marknaden för att utreda eventuella brister samt ge förslag på förbättringar. LÄS MER