Sökning: "assistive technology"

Visar resultat 11 - 15 av 159 uppsatser innehållade orden assistive technology.

  1. 11. Avvikelsehantering under produktionsskedet i byggprojekt : En studie kring hur avvikelsehantering ser ut och hur den kan effektiviseras med hjälp av BIM

    M1-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för information och teknik

    Författare :Emmelina Kull; Victoria Palmén; [2023]
    Nyckelord :BIM; transfer of experience; revision; build-up of knowledge; digression; deviation management; BIM; erfarenhetsåterföring; revideringar; kunskapsuppbyggnad; avvikelser; avvikelsehantering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utreda hur ett stort byggföretag i norra Sverige hanterar eventuella fel som upptäcks på byggplatsen i produktionsskedet, och hur denna erfarenhetsåterföringsprocess kan effektiviseras. För att besvara studiens syfte ställdes följande frågeställningar upp:  Hur går en stor aktör i byggbranschen till väga när de upptäcker ett fel på byggplatsen som kräver en revidering av ritning/modell?  Hur kan en stor aktör i byggbranschen effektivisera sin erfarenhetsåterföringsprocess vid produktionsskedet för att förebygga att eventuella fel återkommer? Studien tar även upp tidigare forskning kring BIM, vad det är och hur det används, andra digitala hjälpmedel samt vad som innebär med erfarenhetsåterföring och ändrings-PM. LÄS MER

  2. 12. Det digitala dilemmat : En kvalitativ intervjustudie om gymnasieelevers uppfattningar och erfarenheter av assisterande teknik som stöd i skola och sitt skrivande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Lena Jönsson; Olof Jennfors; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; elevperspektiv; gymnasieskola; strategier; stöd i skrivprocess;

    Sammanfattning : Sammanfattning / Abstract Jennfors, Olof & Jönsson, Lena (2023). ”Det digitala dilemmat”. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 13. SPECIALLÄRARES ANVÄNDNING AV ASSISTERANDE TEKNIK : För att stärka läsförståelse hos elever med läsutmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Ulrika Lindström; Jennie Falk Fastin; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; Lässvårigheter; Motivation; Inkludering; Läsutveckling;

    Sammanfattning : By utilizing technical tools, students with reading difficulties can receive support and assistance to enhance their ability to comprehend texts. The present study explores how special education teachers in language, reading, and writing utilize digital technology to support students with reading difficulties. LÄS MER

  4. 14. Tillgänglighet av digitala nyhetskällor för dyslektiker

    M1-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Tomas Zwolinski; [2023]
    Nyckelord :Accessibility; Dyslexia; Information; Internet; Assistive technology; Tillgänglighet; Dyslexi; Information; Internet; Hjälpmedel;

    Sammanfattning : I Sverige finns det ett lagstadgat krav som kräver att offentliga aktörers webbplatser måste uppfylla särskilda krav som rör digital tillgänglighet. Att digitala dagstidningar inte omfattas av lagen, och inte är tvingade till att leva upp till kraven, kan vara en orsak till att flera undersökningar visar på att dyslektiker inte läser dagstidningar på internet i samma utsträckning som befolkningen utan något funktionshinder. LÄS MER

  5. 15. Towards Navigational Aids using Augmented Reality for People with Alzheimer’s Disease in Outdoor Environments : A user study using HoloLens 2 around a University campus

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Léa Prémont; [2023]
    Nyckelord :Augmented reality; Alzheimer’s disease; Navigation; Assistive technology; HoloLens 2; Optical See-Through; Localization; Kalman filter; Hologram; TLX; SUS; Réalité augmentée; Alzheimer; Navigation; Technologie d’assistance; HoloLens 2; Optical See-Through; Localisation; Filtre de Kalman; Hologramme; TLX; SUS; Förstärkt verklighet; Alzheimers sjukdom; Navigering; Tekniska hjälpmedel; HoloLens 2; Optisk genomskinlighet; Lokalisering; Kalman-filter; Hologram; TLX; SUS;

    Sammanfattning : This paper investigates the potential of augmented reality (AR) as a navigational aid for individuals with Alzheimer’s disease (AD), offering innovative solutions to the evolving challenges of AD care. As the disease progresses, patients often require more assistance and may transition to care centers, resulting in reduced independence. LÄS MER