Sökning: "astronomi undervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden astronomi undervisning.

  1. 1. Svenska gymnasieelevers uppfattningar om storlek och avstånd i universum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Fysiska institutionen; Lunds universitet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Karolin Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Astronomy; Misconceptions; Educational Research; Science Education; High School Students; Physics and Astronomy;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how students in Swedish upper secondary school conceptualize sizes and distances of some astronomical objects, such as planets and stars, as well as the students’ general knowledge of the objects themselves. The study uses a constructivist framework and explores how well the students’ conceptions match the scientific facts and definitions, and what misconceptions and alternative conceptions they hold. LÄS MER

  2. 2. Sikta mot stjärnorna : En kvalitativ intervjustudie om några lärares val av arbetsmetod för att främja yngre elevers förståelse för astronomiska begrepp och fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; förståelse; utmaningar; astronomiundervisning; astronomiska fenomen; metoder; astronomiska begrepp; abstrakt;

    Sammanfattning : Ämnet astronomi upplevs ofta som svårt och abstrakt för de flesta människor och därför är det ett komplext ämne att undervisa om, i synnerhet för yngre elever. Det ställer höga krav på svenska lågstadielärares ämneskunskaper och även deras didaktiska kompetenser. LÄS MER

  3. 3. Relativistic Visualizations

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för fysik och astronomi

    Författare :Andreas Ringstam; [2020]
    Nyckelord :Special relativity; Visualization; see; observe;

    Sammanfattning : Special relativity is an area of physics that is abstract and consists of concepts and effects that is hard to link to everyday experience. From a learning perspective, that is problematic as we form new knowledge by linking it to old experiences. One approach to experience a relativistic environment is through computer simulations. LÄS MER

  4. 4. Astronomiundervisning i den svenska gymnasieskolan

    L3-uppsats, Uppsala universitet/Fysikundervisningens didaktik

    Författare :Frida Torrång; [2020]
    Nyckelord :Astronomiundervisning; fysikundervisning; lärare; gymnasiet; astronomi;

    Sammanfattning : Denna undersökning har som syfte att bidra till ökad förståelse av astronomiundervisningensplats i den Svenska gymnasieskolan. Huvudmålet med undersökningen har varit att söka svarpå de fyra följande forskningsfrågorna: Vilken plats får astronomin i undervisningen?, Inkluderarlärarna elevernas astronomikunskaper när de sätter slutbetyg i kursen?, Skiljer det sigmycket mellan olika lärares undervisning? och Upplever lärarna några särskilda svårigheter medatt undervisa i astronomi?. LÄS MER

  5. 5. Natt blir till Dag : En systematisk litteraturstudie om unga elevers uppfattning och utveckling av deras teorier om fenomenet dag och natt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Avdelningen för lärande, estetik och naturvetenskap; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Petra Varblane; Love Eriksson; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Previous research show that young children’s perceptions of the day/night cycle is based on everyday experiences and are therefore often inaccurate, such as the belief that the earth is flat or that the Moon is equal to night whereas the Sun equals day and disappears behind mountains during night. The following synthesis maps out common misperceptions about, and what characterizes young pupil’s theories about the day/night cycle and furthermore what role education comes to play in regard of developing these misconceptions. LÄS MER