Sökning: "ateljéer i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden ateljéer i förskolan.

  1. 1. Gillberga Generational

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Josefine Borgqvist; [2022]
    Nyckelord :Wood; Gillberga-Lista; Eskilstuna kommun; generational bridging; Preeschool; nursing home; community center; rural;

    Sammanfattning : For a long time, Lista-Gillberga has been a place where retired elders move to spend their last years in the fresh air in the countryside. Eskilstuna municipality's investment in expanding through new housing, population growth and a university means that the area could now have an increase ofyounger generations who want the proximity to the city of Eskilstuna but still want to feel the freedom of the countryside. LÄS MER

  2. 2. Skapande ska få vara en stor del av barns sätt att erövra kunskap

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Jessica Johansson; Karin Wångdahl; [2021-04-14]
    Nyckelord :förskola; tillgänglig lärmiljö; estetiska processer; ateljé; Reggio Emilia;

    Sammanfattning : I Läroplanen för förskolan (Skolverket, 2018) skrivs det fram att estetiska uttrycksformer både ska vara ett innehåll och metod, samt att utbildningen ska utformas och anpassas för att alla barn ska kunna utvecklas så långt som möjligt. Utifrån våra blivande roller som specialpedagoger väcktes frågan kring hur tillgänglig ateljén som lärmiljö är för barn i förskolan. LÄS MER

  3. 3. Estetiska materialiseringar i förskolans ateljéer : En studie av förskoleavdelningars organisering av ateljéer och pedagogers erfarenhet av estetisk verksamhet för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Oskar Joakim Wilmer Holm; Linette Natalie Oddbratt; [2018]
    Nyckelord :Förskola; estetik; ateljé; organisering; miljö; yngre barn; pedagogers erfarenheter; intervjuer;

    Sammanfattning : Studiens syfte handlar om att undersöka förskoleavdelningars organisering av ateljéer utifrån miljö och material samt pedagogers erfarenheter av estetisk verksamhet för yngre barn. Metod för datainsamling består av fotografering av miljö samt kvalitativa intervjuer med förskolepedagoger från tre olika avdelningar. LÄS MER

  4. 4. Ateljéns utformning : Pedagogers tankar om hur barns skapande och kreativitet kan stödjas

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Louise Andersson; [2016]
    Nyckelord :Förskolan; miljö; ateljé;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka några pedagogers tankar kring utformandet av ateljén och hur barns kreativitet och skapande kan stödjas i förskolan. De frågeställningarna som behandlas i studien riktar sig till pedagogers tankar kring hur utformning, tillgänglighet och val av material kan påverka barns kreativitet och skapande. LÄS MER

  5. 5. Reggio Emilia och språk : Hur pedagoger stimulerar barns intresse för skriftspråket.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fredholm; Anna Ganelius; [2016]
    Nyckelord :Reggio Emilia; skriftspråk; förskola; variationsteorin;

    Sammanfattning : InledningBarns intresse för språk och skriftspråk i förskolan är anledningen till vårt intresse för denna studie. Att få ökad kunskap om hur pedagoger som arbetar inom Reggio Emilias pedagogiska filosofi tar tillvara barns naturliga nyfikenhet för bokstäver. LÄS MER