Sökning: "att analysera tal"

Visar resultat 16 - 20 av 247 uppsatser innehållade orden att analysera tal.

  1. 16. Transformer-Based Multi-scale Technical Reports Analyser for Science Projects Cost Prediction

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Thomas Bouquet; [2023]
    Nyckelord :Natural Language Processing; Transformers; Deep Learning; Cost Prediction; Traitement Automatique du Langage; Transformers; Apprentissage Profond; Prédiction de coûts; Behandling av naturligt språk; Transformers; Djupinlärning; Kostnadsförutsägelser;

    Sammanfattning : Intrinsic value prediction is a Natural Language Processing (NLP) problem consisting in determining a numerical value contained implicitly and non-trivially in a text. In this project, we introduce the SWORDSMAN model (Sentence and Word-level Oracle for Research Documents by Semantic Multi-scale ANalysis), a deep neural network architecture based on transformers whose goal is to predict the cost of research projects from the analysis of their abstract. LÄS MER

  2. 17. Rokoko & nationell funktion : En analys av plats, funktion och framställning i Julius Kronbergs plafondmålningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :William Hellberg; [2023]
    Nyckelord :Plats; funktion; framställning; rokoko; 1800-tal; 1700-tal; eklektiker; Julius Kronberg; Tiepolo; Stockholms Slott; Dramatiska Teatern; Hallwylska.;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker och analyserar Julius Kronbergs plafondmålningar i förhållande till det svenska 1800-talets uppfattning om stilkategorin rokoko och vilka funktionella aspekter som kan tillskrivas målningar på platser av särskild karaktär eller offentlig utsmyckning. Undersökningen dechiffrerar 1800-talets visuella och litterära bearbetning av 1700-talets stilepok och vilka implikationer det hade på det svenska konstlivet, där särskilda egenskaper och epitet tillräknas rokokon och på vilket sätt det återspeglas i Julius Kronbergs målningar. LÄS MER

  3. 18. Morfologiskt processande i talad och skriven produktion : En explorativ studie om sambanden mellan morfologiska pauser, revideringar och fel i högstadieelevers muntliga och skriftliga produktioner

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Logopedi

    Författare :Dalia Al-Hayali; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund Morfologisk kunskap har visats gynna läsutvecklingen vilket lett till ökat forskningsintresse för hur morfologisk träning och medvetandegörande kan främja läsförmågan, framförallt bland elever med läs- och skrivsvårigheter. Hur morfologisk kunskap ter sig i typisk språkproduktion och huruvida morfologiska skillnader finns beroende på om produktionen utgörs av tal eller skrift är däremot mindre beforskat. LÄS MER

  4. 19. K3 vs. IFRS. En studie om hur IFRS 16 påverkar valet av regelverk

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sara Ehrnberg; Emma Haavimb Jillnefelt; [2022-09-09]
    Nyckelord :IFRS 16; IAS 17; leasing; IFRS; K3; leasingtagare; onoterad; koncernredovisning;

    Sammanfattning : Bakgrund och problemdiskussion: Svenska onoterade koncerner kan välja att antingen redovisa enligt det internationella redovisningssystemet IFRS eller det svenska regelverket K3. Från och med 2019 skiljer sig regelverken åt gällande hur en koncern ska redovisa sina leasingtillgångar. LÄS MER

  5. 20. Interkulturella interaktioner : ”Vi” och ”de andra” i historieundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wenche Gröndahl; Annie Larsson; [2022]
    Nyckelord :historia; interkulturell pedagogik; interkulturalitet; mångkulturalitet; historiemedvetande; postkolonialism; normalitet; ”vi” och ”de andra”;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att beskriva och kritiskt analysera historielärares tal om sin undervisning i relation till läroplanens mål om historiemedvetenhet, kulturmöten och mångfald för historia i årkurs 6. Genom att fördjupa oss i lärarnas utsagor har det varit möjligt att definiera ett antal diskurser i historielärares tal om sin undervisning i årskurs 4–6. LÄS MER