Sökning: "att analysera tal"

Visar resultat 21 - 25 av 247 uppsatser innehållade orden att analysera tal.

  1. 21. Likhetstecknets framställning i digitalaläromedel : En läromedelsanalys om hur likhetstecknet framställs i tre digitala matematikläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Emelie Claesson; [2022]
    Nyckelord :Likhetstecken; digitala läromedel; relationell förståelse;  operationell förståelse;

    Sammanfattning : Det har visat sig att många elever missuppfattar likhetstecknets innebörd, och att de saknar en djupare förståelse för att likhetstecknet symboliserar relationen mellan två uttryck, eller mellan två tal. Tidigare studier har visat att orsaken bakom denna missuppfattning baseras på de kontexter där eleverna möter likhetstecknet. LÄS MER

  2. 22. Taluppfattning i tidiga skolår : En systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Almedina Bico; Sandra Helmersson; [2022]
    Nyckelord :Matematik; taluppfattning; avgörande faktorer; utveckling av taluppfattning; tre strategier;

    Sammanfattning : Denna systematiska litteraturstudie belyser elevers förmåga att utveckla taluppfattning, samt vilka svårigheter de kan stöta på inom taluppfattningen. För att få en djupare förståelse har olika databaser använts för att samla in och analysera olika artiklar och avhandlingar som finns med i studien. LÄS MER

  3. 23. Samband mellan betyg och språkliga variabler i nationella prov i svenska som andraspråk : En studie av elevtexter från nationella prov i svenska som andraspråk för gymnasiets årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Anders James; [2022]
    Nyckelord :svenska som andraspråk; nationellt prov; korrekthet; komplexitet; idiomatiskhet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka om det finns samband mellan betyg och språklig behärskning och skriftspråklig nivå för gymnasieelevers nationella prov i svenska som andraspråk 3. Analysen genomfördes genom att studera de utvalda texternas korrekthet, komplexitet och idiomatiskhet, där korrekthet definierades genom processbarhetsteorins nivå 4 och 5, komplexitet genom fundamentslängd och nominaliseringar och slutligen idiomatiskhet genom flerordsuttryck och partikelverb. LÄS MER

  4. 24. Talängslan i gymnasieskolans svenskämne

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språk

    Författare :Johanna Hamady; [2022]
    Nyckelord :talängslan; muntlighet; genus; elevperspektiv; svenskämnet; gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Det är inom ramen för skolans svenskämne centralt att få en bredare uppfattning om vad elever har för upplevelse av talängslan i samband med muntlighet. Syftet med denna uppsats är att analysera elevers upplevelse av talängslan i samband med muntlig framställning inom gymnasieskolans svenskämne. LÄS MER

  5. 25. Idealised remediation scenario in two small-scale intersecting fractures

    Master-uppsats, KTH/Hållbar utveckling, miljövetenskap och teknik

    Författare :Agnes Zúniga Ekenberg; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Analysis of mass transport in rock fractures has become increasingly important in underground storage of radioactive materials and remediation of polluted groundwater in fractured rock aquifers. Permeability of rock mass is regulated by present rock fractures, where flow is mainly through the fracture networks. LÄS MER