Sökning: "att arbeta med barn med koncentrationssvårigheter"

Visar resultat 1 - 5 av 31 uppsatser innehållade orden att arbeta med barn med koncentrationssvårigheter.

  1. 1. “All uppmärksamhet är uppmärksamhet” : Förskollärares erfarenhet av barn i koncentrationssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Lisa Thornell; [2023]
    Nyckelord :Likvärdig förskola; barn; koncentrationssvårigheter; barn i behov av stöd; pedagogisk miljö; pedagogik; förhållningssätt;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att få kunskap om förskollärares erfarenheter av att möta och arbeta med barn i koncentrationssvårigheter i förskolan. Studien grundas på en kvalitativ ansats och har genomförts utifrån sex intervjuer med förskollärare från olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Yrkesgruppers uppfattningar om innebörden av begreppet barn i behov av särskilt stöd : Fenomenografisk analys

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Tilda Andersson; Rebecka Tikkanen; [2022]
    Nyckelord :Special support; barn i behov av särskilt stöd; special needs; preschool;

    Sammanfattning : Bakgrund Barn som vistas på förskolan har med sig olika erfarenheter och behov som förskollärare behöver tillgodose. Tidigare forskning påvisar hur definitionen av begreppet barn i behov av särskilt stöd är svävande, begreppet ger ett stort tolkningsutrymme för de som verkar inom förskolans kontext. LÄS MER

  3. 3. Skolsköterskors erfarenheter av att arbeta med psykisk ohälsa hos skolelever – en systematisk litteraturstudie.

    Magister-uppsats,

    Författare :Nadja Feili; Moa Petersen; [2019-11-25]
    Nyckelord :skolsköterska; skolelever; psykisk ohälsa; erfarenheter;

    Sammanfattning : Bakgrund: Psykisk ohälsa hos barn ökar för varje år och uppskattas år 2030 vara det största folkhälsoproblemet i världen. Det finns svagheter och brister i skolväsendet där skolan i sin helhet bedöms fungera sämre idag. LÄS MER

  4. 4. Barn i koncentrationssvårigheter : En intervjustudie hur förskollärare och specialpedagoger bemöter och inkluderar barn i koncentrationssvårigheter i förskola och förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Moa Karlsson; Teresa Rotulo; [2019]
    Nyckelord :förskola; förskoleklass; koncentrationssvårigheter; bemötande; inkludering;

    Sammanfattning : Den här studien handlar om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att bemöta och inkludera barn i koncentrationssvårigheter i förskola och förskoleklass. Undersökningen bestod av en kvalitativ intervju där Teresa intervjuade fyra förskollärare och två specialpedagoger i förskoleklass och Moa tre förskollärare och två specialpedagoger med inriktning mot förskolan. LÄS MER

  5. 5. Effekten av fysisk aktivitet på exekutivafunktioner hos barn med ADHD : En deskriptiv litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Henning Larsson Müller; Anna-Sara Laurén; [2017]
    Nyckelord :ADHD; barn; effekt; fysisk aktivitet;

    Sammanfattning : Bakgrund: Exekutiva nedsättningar som koncentrationssvårigheter, problem medimpulskontroll och arbetsminne hos barn med ADHD kan innebära svårigheter medskolarbete och vardagssysslor på ett normativt sätt. Låg självkänsla, lägre skolprestationoch uppvisade symtom på depression är påvisat bland barn med ADHD. LÄS MER