Sökning: "att arbeta med matematikboken"

Visar resultat 1 - 5 av 33 uppsatser innehållade orden att arbeta med matematikboken.

  1. 1. “Kan du berätta hur du tänker” : En kvalitativ studie av lågstadielärares användning av talk moves i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sadije Jashari; Victoria Nilsson; [2023]
    Nyckelord :Talk moves; mathematical conversations; grade 1-3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen om vilka talk moves 1-3 lärare använder sig av i matematikundervisningen. De datainsamlingsmetoder som använts är klassrumsobservationer följda av semistrukturerade intervjuer med klasslärarna. LÄS MER

  2. 2. Undervisning med problemlösning : en granskning av lärares förhållningssätt till problemlösning i matematikboken

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Cornelia Hägg; [2022]
    Nyckelord :Elever; lärare; läromedel; matematik; problemlösning; sociokulturell teori; stöd;

    Sammanfattning : Studien ämnar granska hur lärare förhåller sig till deras läromedels problemlösning och hur deras synsätt präglas av att arbeta med problem. Utifrån ett sociokulturellt teoretiskt ramverk analyseras intervjuer med fyra matematiklärare i Skåne och deras tankar angående arbete med problemlösning, samt hur problemlösning stödjer elevernas matematiska utveckling. LÄS MER

  3. 3. ‘’Hur kom du fram till det svaret?’’ : En observationsstudie om flickor och pojkars resonemangsförmåga inom matematik i årskurs ett.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Kajsa Lindberg; Alice Sjögren; [2021]
    Nyckelord :matematik; resonera; problemlösning; läromedel; genus; flickor; pojkar;

    Sammanfattning : Forskare som har studerat matematikundervisning i skolan menar på att gemensamma genomgångar som sedan mynnar ut i ett enskilt arbete i sin matematikbok är vanligt förekommande. Detta arbetssätt är bekvämt och tryggt, men det är på bekostnad av elevernas matematiska utveckling. Matematikforskaren Johan Sidenvall (2019, s. LÄS MER

  4. 4. Attityder till matematikundervisningen : Hur kan läraren arbeta för att främja positiva attityder till matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Ludwig Allard; Olsson Annie; [2021]
    Nyckelord :elever; attityd; matematikundervisning; intresse; matematik; påverkan; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka vad det är som påverkar elevers attityd till matematik samtvad vi som lärare kan göra för att främja en god attityd. Flera forskare menar att den negativasynen på matematik kommer ifrån samhället. LÄS MER

  5. 5. Att återkoppla eller inte återkoppla, det är frågan! : Matematikbokens förmedling av tidigare kunskaper med fokus på skriftliga beräkningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Katharina Skår Lunneland; [2021]
    Nyckelord :Written calculating methods; standard algorithms; algorithms; calculator; working memory; knowledge gap; book of mathematics; beräkningsmetoder; standardalgoritmer; algoritmer; miniräknare; arbetsminne; kunskapsglapp; matematikboken;

    Sammanfattning : Bakgrund: Vi är nu för tiden vana vid att använda oss av digitala hjälpmedel vid matematiska beräkningar. Detta tycks ha trängt undan behovet av standardalgoritmerna och andra skriftliga beräkningsmetoder. LÄS MER