Sökning: "att arbeta med praktisk matematik"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden att arbeta med praktisk matematik.

  1. 1. Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen : -  en systematisk litteraturstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Helena Flordh; [2023]
    Nyckelord :Arbetsminne; proximala utvecklingszonen; språkprofil; språkstörning; taluppfattning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Helena Flordh (2023). Samband mellan språkstörning och den tidiga matematikinlärningen – en systematisk litteraturstudie. Speciallärarprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet 90 hp. LÄS MER

  2. 2. Lärares upplevda utmaningar med kooperativt lärande i matematikundervisningen årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alexandra Rasmussen; Tijana Stanisavljevic; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; lågstadiet; lärares perspektiv; matematik; utmaningar; fenomenologi;

    Sammanfattning : Denna studie tar ansats från fenomenologin och granskar utmaningarna kring kooperativt lärande i matematikundervisningen som dem upplevs av verksamma lågstadielärare. Syftet var således att skapa en djupare inblick i vilka utmaningar som kan uppstå samt utifrån lärares svar presentera möjliga lösningar. LÄS MER

  3. 3. Elevers lärande vid praktisk undervisning i ämnet teknik : En kvalitativ fallstudie kring 4–6-elevers lärande vid praktisk undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktik

    Författare :Amanda Fängström Persson; [2022]
    Nyckelord :loggbok; lärande; pragmatism; projekt; teknikdidaktik;

    Sammanfattning : Undervisningen i teknik är främst praktisk och forskning kring elevers lärande i teknik har under en längre tid saknats. Det finns idag mer relevant forskning kring elevers lärande i teknik, men är trots detta ännu ett forskningsområde som fortfarande är under utveckling. LÄS MER

  4. 4. Språk som resurs i klassrummet : Nyanlända elevers språkliga resurser vid undervisning av ämnesrelaterad svenska i ämnena matematik och samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Tobias Lööw; [2020]
    Nyckelord :svenska med didaktisk inriktning; ämnesrelaterad svenska; gymnasieskola; språkintroduktion; matematik; samhällskunskap; flerspråkiga elever; nyanlända elever; flerspråkighet som resurs;

    Sammanfattning : Föreliggande studie skrevs inom ett pågående forskningsprojekt på Linnéuniversitet i Växjö med titeln Nyanlända elever i gymnasieskolan – en tvärvetenskaplig studie om språkutveckling, ämnesspråk och social inkludering. Projektledar, och handledare för denna uppsats, var professor Päivi Juvonen. LÄS MER

  5. 5. Praktisk matte? : En innehållsanalys av undervisningsmaterialet Praktisk matematik 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linnéa Gembert; Linnéa Sipinen; [2020]
    Nyckelord :Mathematical abilities; central content; practical education material; grade 1-3; concrete to abstract; Matematiska förmågor; centralt innehåll; praktiskt undervisningsmaterial; åk 1–3; konkret till abstrakt;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka om materialet Praktisk matematik 1 passar att använda i matematikundervisningen i årskurs 1–3 utifrån arbetssättet konkret till abstrakt med fokus på kopplingen till de matematiska förmågorna och det centrala innehållet i matematik från Skolverkets (2019) läroplan. I studien undersöks vilka fem matematiska förmågor som elever ges möjlighet att öva, genom vilket centralt innehåll elever ges möjlighet att öva dessa fem matematiska förmågor samt hur materialet är utformat för arbete genom arbetssättet konkret till abstrakt. LÄS MER