Sökning: "att arbeta med social kompetens på förskolan"
Visar resultat 1 - 5 av 18 uppsatser innehållade orden att arbeta med social kompetens på förskolan.
1. Det oföljsamma barnet : En kritisk diskursanalys av pedagogers tal om emotionella avvikelser hos barn i förskolan
Master-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärdSammanfattning : Nya examensmål har nyligen utformats för samtliga förskollärarutbildningar i Sverige. Dessa trädde i kraft den första januari i år, 2021, efter att regeringen konstaterat att skolan måste möta barn i neuropsykiatriska svårigheter, som exempelvis ADHD, på ett bättre sätt genom utökad kompetens på området. LÄS MER
2. Att handleda till skolutveckling : Specialpedagogen som kvalificerad samtalspartner i handledning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med följande studie är att bidra med kunskap om specialpedagogens roll i skolutveckling genom sitt uppdrag att verka som en kvalificerad samtalspartner i handledning. I syftet ingår också att bidra med kunskap om vilka möjligheter och hinder specialpedagogen möter i sitt uppdrag att arbeta för skolutveckling genom handledning. LÄS MER
3. Trubbel-Tove på utflykt : Ett didaktiskt arbetsmaterial för värdegrundsarbete i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/DidaktikSammanfattning : Förskolan är en naturlig plats för barns begynnande demokratiska lärande då den representerar barnens samhälle. Vårt arbete tar tillvara på den potentialen och syftar till att ge förskollärare ett verktyg för värdegrundsarbete både i barngruppen och personalgruppen. LÄS MER
4. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns språkliga och sociala utveckling
M1-uppsats, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Sammanfattning Den här studien syftade till att få förståelse för förskollärarnas användning av musik i olika förskolor samt hur pedagoger arbetar med musik som ett uttrycksmedel och som undervisningsinnehåll för barns språkliga och sociala utveckling. Studien är en kvalitativ undersökning och tar stöd av det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER
5. Musik i förskolan : En kvalitativ studie om hur musik används som medel för barns språkliga och sociala utveckling
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Den här studien syftade till att få förståelse för förskollärarnas användning av musik i olika förskolor samt hur pedagoger arbetar med musik som ett uttrycksmedel och som undervisningsinnehåll för barns språkliga och sociala utveckling. Studien är en kvalitativ undersökning och tar stöd av det sociokulturella perspektivet på lärande. LÄS MER