Sökning: "att arbeta med värdegrunden i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden att arbeta med värdegrunden i förskolan.

  1. 1. Är hudfärg en faktor för diskriminering i förskolan? : En kvalitativ studie om hur förskollärare talar om ras- och etnisk diskriminering av barn i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Jeniffer Inacio; Diana Norendal; [2022]
    Nyckelord :Förskola; Ras; Strukturell rasism; Färgblindhet; Diskriminering; Etnicitet; Hudfärg;

    Sammanfattning : Sweden identifies itself as one of the world's most equal and equal countries, and within preschool, educators must actively work with the values ​​so that children will gain an understanding of the equal value of people. Research shows that Sweden's self-image has led to the color-blind anti-racism and that the claim of race or skin color has become taboo. LÄS MER

  2. 2. Hälsofrämjande arbete i förskolan : En kvalitativ intervjustudie om hur förskollärare beskriver arbetet med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Strid Cecilia; Pirraku Antigone; [2022]
    Nyckelord :children; mental health; preschool; health; well-being.; barn; psykisk hälsa; förskola; hälsa; välbefinnande.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver att de arbetar med barns psykiska hälsa och välbefinnande i förskolan. Resultatet är baserat på en kvalitativ intervjustudie med åtta förskollärare. Resultatet har analyserats i förhållande till den salutogena teorin. LÄS MER

  3. 3. Värdegrund i förskolan, En kvalitativ studie om hur förskollärare tolkar demokratiuppdraget

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Maria Perger; [2017]
    Nyckelord :Demokrati; Förhållningssätt; Förskolans uppdrag; Värdegrund; Värderingar;

    Sammanfattning : Inom förskolans verksamheter möter pedagoger dagligen människor med olika bakgrund, förutsättningar och egenskaper. Min erfarenhet är att pedagogernas förhållningssätt gentemot både vuxna och barn med diverse bakgrund är varierande. LÄS MER

  4. 4. "Det är svårt att sätta ord på" En studie om förskollärares tolkning av demokratiuppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emelie Lysholm; Elisabeth Tellström; [2016]
    Nyckelord :Demokrati; förskollärare; läroplanen för förskolan; värdegrund;

    Sammanfattning : AbstractVårt syfte med denna studie har varit att undersöka hur definitionen av demokrati i läroplanen i förskolan tolkas av förskollärare och hur den praktiseras i verksamheten samt vilka dilemman som kan uppstå.Vi har utgått från värdena som står i läroplanen för förskolan 98/10: människolivets okränkbarhet, individens frihet och integritet, alla människors lika värde, jämställdhet mellan könen samt solidaritet med svaga och utsatta. LÄS MER

  5. 5. "Bilar är för pojkar och dockor för flickor"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Karolina Nilsson; [2016]
    Nyckelord :Förskola; Förskollärare; Genus;

    Sammanfattning : I skollagen står det skrivet att jämställdhet är ett begrepp som ingår i värdegrunden. I läroplan för förskolan, Lpfö 98-10 beskrivs jämställdhetsfrågan på så vis att det är förskolans uppdrag att flickor och pojkar har samma möjligheter att utveckla förmågor och intressen utan begränsningar utifrån stereotypa könsroller (Skolverket, 2010). LÄS MER