Sökning: "att arbeta på bibliotek"

Visar resultat 11 - 15 av 261 uppsatser innehållade orden att arbeta på bibliotek.

  1. 11. Läsning är viktigt och det finns många roliga ord! : Lässtimulerande åtgärder i de yngre skolåren

    M1-uppsats, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik

    Författare :Pia Hällstrand; Eva-Lott Petersson; [2023]
    Nyckelord :läsintresse; lässtrategi; läsförståelse;

    Sammanfattning : Unga i dagens samhälle är beroende av att kunna läsa och förstå text. Skolan behöver därförfundera över hur lärare kan arbeta för att hjälpa eleverna nå en bättre läsförståelse. LÄS MER

  2. 12. AKK för alla : En intervjustudie om AKK som ett kommunikationsfrämjande verktyg ur ett inkluderingsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ina Haraldsson; Jessica Larsson; [2023]
    Nyckelord :AKK; TAKK; GAKK; inkludering; förskola; kommunikation; förskollärare;

    Sammanfattning : Inkludering är en rättighet för alla barn i förskolan och en viktig del för att känna sig inkluderad är möjligheten till kommunikation med alla i omgivningen. Att kunna kommunicera är ett grundläggande mänskligt behov och Alternativ och Kompletterande Kommunikation (AKK), som i grunden är ett specialpedagogiskt verktyg, har tagits fram som stöd för kommunikation mellan människor, så personer med kommunikationssvårigheter kan förstå andra och göra sig förstådda. LÄS MER

  3. 13. Inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd : pedagogers beskrivningar om inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Maria Chamoun; Linda Ståhlberg; [2023]
    Nyckelord :Inkludering; förskola; anpassningar; barn i behov av särskilt stöd;

    Sammanfattning : Denna undersökning ger en inblick i hur pedagoger beskriver inkludering av förskolebarn i behov av särskilt stöd. I läroplanen för förskolan kan man läsa att alla barn ska få en likvärdig utbildning utifrån sina individuella behov (Skolverket, 2018, ss. 6–7). LÄS MER

  4. 14. ”Eleverna ska själva upptäcka bokens fantastiska värld” : Lärares syn på skönlitteratur i svenska som andraspråk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Elin Skantz; [2023]
    Nyckelord :Svenska som andraspråk; skönlitteratur; läsning; undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att beskriva lärares resonemang vid val av och arbete med skönlitteratur i svenska som andraspråk på högstadiet. De forskningsfrågor som studien undersöker är: Hur motiverar lärare sina val av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Vad är syftet med läsning och undervisning av skönlitteratur i svenska som andraspråk? Samt, hur beskriver lärare att de arbetar med skönlitteratur i svenska som andraspråk för att främja elevernas läslust? För att undersöka detta har en kvalitativ metod använts, i form av semistrukturerade intervjuer med sex högstadielärare som alla är behöriga och undervisar i svenska som andraspråk. LÄS MER

  5. 15. Mycket snack, lite verkstad? : En kvalitativ intervjustudie om fritidshemmets förutsättningar för språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Emma Algotsson; Emelie Gustafsson; Lisa Ottosson; [2023]
    Nyckelord :Språkutveckling; fritidshem; fritidslärare; fritidspedagog; sociokulturell teori; proximal utvecklingszon; scaffolding; mediering;

    Sammanfattning : Språket beskrivs som en central förmåga för lärandet som sker i skolan och i fritidshemmet. Undervisningen i fritidshemmet utgår från styrdokument så som läroplanen och Skollagen, där det framgår att elever ska ges möjlighet att utveckla sin språkliga förmåga. LÄS MER