Sökning: "att argumentera"

Visar resultat 11 - 15 av 453 uppsatser innehållade orden att argumentera.

  1. 11. Att vara eller inte vara feminist - Kan femwashing utgöra otillbörlig marknadsföring enligt marknadsföringslagen?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Johanna Hansson; [2023]
    Nyckelord :Femwashing; Femvertising; Marknadsföringslagen; otillbörlig marknadsföring; vilseledande marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Genom den popularisering som skett av feminismen har ett skifte skett i den marknadsföring som riktar sig till kvinnor, främst gällande framställningen av kvinnor i reklam. Dessutom vill många företag idag framställa sig som feminister, antingen för att de faktiskt är det, eller för att de vill utnyttja dess positiva påföljder. LÄS MER

  2. 12. Samtycke och sexuellt blomstrande : Hur den ortodoxa liberala synen på samtycke kan motverka sexuellt blomstrande

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Jonathan Gustafsson Granström; [2023]
    Nyckelord :Sexual ethics; consent; Sexual flourishing; Sexual Consent; Sexual Rights;

    Sammanfattning : Sexual ethics is about the norms we should have when it comes to sex. It concerns how we should behave towards each other in terms of sexual acts. Within the field of sexual ethics, consent has acquired a central role in determining what is permissible and impermissible in sexual actions. LÄS MER

  3. 13. Digitala system för samverkan mellan högskolor och företag: En mixed methods studie om studenters behov och förväntningar

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Ivan Petersson; Lukas Belé; [2023]
    Nyckelord :Industry-university collaboration; digital systems; user experience; digital transformation; Samverkan mellan högskolor och företag; digitala system; användarupplevelse; digital transformation;

    Sammanfattning : Problem - Problemet som den här studien utgår ifrån är den kunskapslucka som finns om hur ett digitalt system kan underlätta samverkan mellan högskolor och studenter inom ramen för högskolestudier. Forskningsfrågan - Forskningsfrågan som formulerades lyder: vilka förväntningar har studenter på ett digitalt system för samverkan med företag inom ramen för högskolestudier?. LÄS MER

  4. 14. Vilseledande skönhet - Konsumentskyddet vid marknadsföring av skönhetsingrepp

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Tindra Johansson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföringsrätt; skönhetsingrepp; sociala medier; vilseledande marknadsföring; konsumentskydd; rättssociologi; rättsvetenskap en. law ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I takt med att samhället utvecklas så förändras även kroppsidealen. Genom marknadsföring av skönhetsingrepp på sociala medier har ingrepp som faktiskt är förenade med stora hälsorisker blivit normaliserade. LÄS MER

  5. 15. On the Wellbeing of the Nonexistent : Om ickeexisterande personers välfärdsnivå

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Finn Lysander Reinick; [2023]
    Nyckelord :Actualism; possibilism; zero doctrine; wellbeing of the nonexistent; existence;

    Sammanfattning : I denna uppsats diskuterar jag frågan huruvida vi kan jämföra existerande personers välfärdsnivå med icke-existerande personers välfärdsnivå. Att kunna ge svar på denna fråga är på så sätt viktigt att det hjälper oss med att göra begripligt uttalanden som att man önskar att man aldrig skulle ha existerat på grund av svåra kval som man lider. LÄS MER