Sökning: "att begripa begrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden att begripa begrepp.

  1. 1. Svårigheter och stöttningar i matematikundervisning i flerspråkiga klassrum.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Nasrin Qadan; Sameerah Mohammed; [2023]
    Nyckelord :multilingualism classrum; translanguaging; flerspråkiga elever; matematik; flerspråkiga klassrum;

    Sammanfattning : Tidigare forskning och statistik visar att flerspråkiga elever upplever svårigheter i matematiken specifikt i textrika uppgifter. Forskningen visar även på olika möjliga strategier för att stötta flerspråkiga elever som bland annat studiehandledning på modersmålet, kommunikation och grupparbete, samt olika strategier för scaffolding. LÄS MER

  2. 2. Debatten om tjänstemannaansvaret : En diskursanalys om hur debatten uttrycker sig i Riksdagen

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Andreas Eriksson; [2019]
    Nyckelord :Tjänstemannaansvar; Diskursanalys; Fairclough; Mouffe; Laclau;

    Sammanfattning : I kölvattnet av uppropslistan som cirkulerade inom Utrikesdepartementet efter 2018 års riksdagsval, och den IT-läckan vid Transportstyrelsen som uppdagades 2017, har debatten om ett utökad tjänstemannaansvar utbrett sig i den svenska politiken. En diskursiv institutionalism talar om att diskursen, och institutionen, inom vilket en debatt bedrivs är viktiga att förstå, för att i sin tur kunna begripa sig på debatten i sig. LÄS MER

  3. 3. Att gripa för att begripa : elevers upplevelse av naturorienterande ämnen

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Proust; [2018]
    Nyckelord :naturorienterande ämnen; sinnen; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Inledning Utomhuspedagogik är ett alternativ till den teoretiska undervisningen i de naturorienterande ämnena som stödjer sig på traditionella läromedel. Elevernas intresse för området tycks öka om verklighetsanknytning finns. LÄS MER

  4. 4. Ibland litar jag på mig själv. : En intervjustudie ur elevperspektiv kring skolsjälvbild/ academic self-concept, utifrån hanterbarhet och begriplighet kopplat till särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andrea Boras; Birgitta Helgesson; [2018]
    Nyckelord :Sense of coherence; special needs; learning to read; learning to write; self-image; academic self-concept; KASAM; behov av särskilt stöd; läsinlärning; skrivinlärning; självbild; skolsjälvbild;

    Sammanfattning : Syftet med intervjustudien är att beskriva några elevers känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet av sin skolvardag utifrån det särskilda stöd som ges i relation till språk, - läs – och skrivutveckling. Undersökningen utgår från ett elevperspektiv med fokus på elevernas upplevelser och uppfattningar av sin skolvardag kopplat till hinder och svårigheter de möter kring skoluppgifter de får i skolan. LÄS MER

  5. 5. Vårdpersonalens roll i att skapa delaktighet i omvårdnaden av patienter före induktion av generell anestesi på en operationsavdelning

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för folkhälso- och vårdvetenskap

    Författare :Sofia Eckerberg; Per Nordensten; [2016]
    Nyckelord :Participation; Care; Perioperative care; Observational research; Delaktighet; Omvårdnad; Perioperativ vård; Observationsstudie;

    Sammanfattning : Background: Participation is a fundamental concept within healthcare. Specifically vulnerable are patients who are about to undergo surgical procedures. The environment and care within a surgical ward, which is of a highly technogical nature, puts large demands on efforts to create participation for the patient. LÄS MER