Sökning: "att beskriva en flicka"

Visar resultat 6 - 10 av 16 uppsatser innehållade orden att beskriva en flicka.

  1. 6. Se mig Jag är flicka och har ADHD : En multipel fallstudie med fokus på studiesituationen i skolan för flickor med ADHD

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Linda Sjölander; Christoffer Stenlund; [2017]
    Nyckelord :ADHD; flickor; KASAM; sociokulturellt perspektiv; specialpedagogiska perspektiv; studiesituation;

    Sammanfattning : Allt fler röster i samhällsdebatten lyfter problematiken kring de missgynnade och förbisedda flickorna med ADHD. Syftet med denna kvalitativa fallstudie är att belysa hur studiesituationen i skolan kan se ut för flickor med diagnosen ADHD. LÄS MER

  2. 7. Manliga och kvinnliga patienters upplevelser av omvårdnadssituationer ur ett genusperspektiv – en litteraturstudie

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för hälso- och vårdvetenskap

    Författare :Kajsa Boberg; Elin Halling; [2015]
    Nyckelord :Genus; Omvårdnadssituation; Patientupplevelser;

    Sammanfattning : Bakgrund: Genus är den sociala uppfattningen av att vara man, kvinna, flicka eller pojke. Tidigare artiklar har visat att män länge varit en minoritet inom sjuksköterskeyrket, de får inte samma förtroende hos patienterna som kvinnliga sjuksköterskor. LÄS MER

  3. 8. Att tala är silver, att göra kommunikation möjlig är guld. En fältstudie kring interaktionsmönster mellan elever med autismspektrumtillstånd och andra i klassrumsmiljö

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Johanna Engdahl; [2014-06-26]
    Nyckelord :autismspektrumtillstånd; kommunikation; interaktion; klassrumsmiljö; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka kommunikativa processer som utspelade sig i klassrumsmiljö, mellan elev med autismspektrumtillstånd och annan kommunikationspartner. Den empiriska undersökningen utgick från fem frågeställningar som berörde vilka konstellationer informanterna deltog i, språkets verbala och ickeverbala uttryck, initiering och upprätthållande av kommunikation, i vilka aktiviteter kommunikationen ägde rum och dess innehållsmässiga karaktär och slutligen kommunikationens kvalitet i förhållande till Mediated Learning Experience (MLE). LÄS MER

  4. 9. Världen genom Lisas ögon. En livsvärldsfenomenologisk studie om förståelsen för de kommunikativa handlingar en flicka med autism uttrycker

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Veronika Kvick; [2014-04-10]
    Nyckelord :livsvärldsfenomenologi; hermeneutik; autism; videoobservationer; kommunikation och lärande;

    Sammanfattning : Syfte: Ett övergripande syfte med studien är att utifrån en livsvärldsfenomenologisk ansats beskriva, tolka och förstå de kommunikativa handlingar en flicka med autism ger uttryck för inom ramen för en specifik lärandekontext inom förskolan. Ett annat syfte med studien är att diskutera förutsättningar för förskolepersonalens kommunikativa handlingsberedskap i mötet med barn med autism. LÄS MER

  5. 10. Med fokus på fokus : FMT-metodens möjligheter att förbättra koncentrationsförmågan

    M1-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Jonas Sjögren; [2009]
    Nyckelord :FMT-metoden; musikterapi; perception; koncentrationsförmåga; fokus; adept; samverkan; utveckling;

    Sammanfattning : Detta examensarbete handlar om FMT-metoden. Syftet är att beskriva vad Funktionsinriktad musikterapi är och att förklara hur behandlingsformen fungerar. Jag vill visa FMT-metodens möjligheter att förbättra koncentrationsförmågan. Examensarbetet baseras på erfarenheter från min praktik med två grundskoleelever, en flicka och en pojke. LÄS MER